Soc! Drona Hubsan X4 H107C necesita o cerere de alocare a spatiului aerian!

dronele sunt interzise
si dronele de jucarie sunt interzise in Romania

M-am trezit de dimineata asaltat de mesaje din partea fanilor de pe Facebok, care ma intrebau daca am luat la cunostinta de Ordinul nr. 8/2014 pentru stabilirea condiţiilor de operare în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, care interzice dronele in Romania.

Dupa ce m-am dezmeticit, l-am citit de vreo 2-3 ori ca sa inteleg si eu cum sta treaba. Cei interesati il pot gasi in intregime aici

Ce am inteles eu?
Am inteles, ca nise neni care fac legi, s-au gandit ei asa in graba, culmea, tocmai dupa nefericitul accident aviatic ce a avut loc zilele trecute, sa dea o lege care, ca orice lege data in graba, nu multumeste pe toata lumea.
In ansablu, o lege privind aeronavele civile motorizate fără pilot la bord sau dronele, este binevenita, deoarece acestea au devenit si vor deveni in continuare tot mai accesibile si mai performante, iar cei ce le piloteaza ar trebui cumva constransi sa fie mai responsabili, fiindca ele pot reprezenta un pericol real la adresa persoanelor, animalelor sau a bunurilor.

 

Nu am habar ce spune legea actuala (stiu, rusine sa-mi fie!), dar legea noua zice cam asa:

Art. 1.
(1) Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.
(2) Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.
(3) Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române www.caa.ro.
(4) Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.

Art. 2.
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) operator al aeronavei – persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;
b) spaţiu aerian de clasă G – zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.

Asta inseamna ca pentru orice zbor, oriunde, mai putin zonele “in care sunt furnizate servicii de control al traficului aerian” (aici probabil intra in primul rand aeroporturile) si in limita de inaltime de 150m, este nevoie de o cerere de alocare a spatiului aerian – autorizatie de zbor in zona respectiva. Cu alte cuvinte, daca vrei sa se duci prin Retezat cu drona, trebuie sa depui o cerere de rezervare a spatiului aerian! Putin stupid zic eu. Pe mine ma intereseaza in primul rand cat imi va fi de usor mie, cetatenul “eye in the sky” sa depun o astfel de cerere, cum se defineste si ce suprafata maxima are o astfel de zona si care este perioada maxima de alocare, fiindca nu vreau zilnic sau saptamanal, sa fac astfel de cereri, doar pentru a fotografia santierul de la pasajul Michelangelo, de exemplu.

Art. 3... nu ma priveste (se refera la aeronave motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg)

Art. 4.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;
b) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
c) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.

Din Art. 4. retin ca, pentru o drona Phantom vom avea nevoie, pe langa cererea aprobata de alocare a spatiului aerian adica o autorizatie de zbor, de un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat si de asigurare “dupa caz”!!!

Update
Dupa ce am mai cautat informatii privind certificarile aeronavelor am gasit ca va fi imposibil (daca va fi nevoie) sa inmatriculezi o drona.

Certificatele privind aeronavele civile
Art. 71.
(1) Aeronavele civile care se înmatriculeazã în România, motoarele si elicele acestora trebuie sã posede un certificat de tip emis de Ministerul Transporturilor.

(2) În certificatul de tip se înscriu durata valabilitãtii acestuia, conditiile si limitãrile care sunt cerute în interesul sigurantei zborului.
Art. 72.
(1) Productia de serie a aeronavelor civile si a componentelor acestora se autorizeazã de Ministerul Transporturilor printr-un permis de productie, în baza constatãrii cã produsele de serie ale oricãrei aeronave civile, pentru care a fost emis un certificat de tip, se conformeazã acestuia.

(2) În permisul de productie se înscriu durata de valabilitate a acestuia, conditiile si limitãrile care sunt necesare în interesul sigurantei zborului.
Art. 73.
(1) Punerea în serviciu a unei aeronave civile nu poate fi fãcutã decât dupã obtinerea certificatului de navigabilitate, eliberat în urma constatãrii cã aeronava civilã este conformã cu certificatul de tip, cu conditiile prevãzute în permisul de productie si cã este aptã de zbor.
(2) În certificatul de navigabilitate se înscriu durata valabilitãtii, categoriile de activitãti pentru care aeronava civilã poate fi folositã, alte conditii si limitãri impuse de asigurarea sigurantei zborului.
Art. 74.
(1) Ministerul Transporturilor emite reglementãri aeronautice specifice privind certificarea aeronavelor civile.

(2) Ministerul Transporturilor poate stabili categorii de aeronave si parasute care, prin exceptie de la prevederile art. 73, pot efectua zboruri fãrã sã detinã certificat de tip si/sau de navigabilitate.

Deci singura posibilitate de a intra in legalitate ar fi ca dronele sa necesite doar un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, si nu cerfiticat de inmatriculare.

 
Art. 5.
(1) Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.
(2) Prezentul ordin nu se aplică:
a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
b) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:
– sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
– sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
– nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
(3) Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.

Asta inseamna ca dronele Parrot sau Hubsan X4 H107C dotate cu sistem FPV – “aparatură pentru filmare sau transmisie de date” necesita pentru un zbor in conditii legale, cererea aprobata de alocare a spatiului aerian – autorizatie de zbor, de un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română si de asigurare “dupa caz”!!! O fi normal si bine? Care este pedeapsa pentru ca ti-ai scos drona Hubsan la joaca in parc?

Intrebare intrebatoare: credeti ca daca depun o cerere la Autoritatea Aeronautica Civila Româna pentru alocarea spatiului aerian, pentru o zi, la Rosia Montana, voi primi aprobare? 😀

48 thoughts on “Soc! Drona Hubsan X4 H107C necesita o cerere de alocare a spatiului aerian!”

  1. Am vorbit azi cu un jurist si dupa parerea lui, treaba cu legea si dronele nu e foarte clara. Va da aceasta ordonanta si unui judecator si va voi transmite parerea judecatorului cand o voi sti si eu.

  2. Cine stie cine pe cine a deranjat si de acum o sa stam toti cu dronele acasa, bani aruncati pe fereastra. Totusi, intre radio comanda si aparat exista in orice caz o transmisiune de date la ora actuala, ca doara nu mai sunt comenzile transmise ca odinioara, sa zicem “analogic”. Cei de comercializeaza asa aparate sunt in acelasi impas, cine o sa mai dea gramada de bani sa aibe bibelou motorizat in vitrina cu camera fpv?

    Eu sper ca cei cu mai mare influenta din cluburile de aeromodelism sa determine schimbarea acestei reglementari.
    Corect ar fi sa se aplice ce scrie in manual, adica utilizare pe proprie raspundere. Daca ai bun simt si nu deranjezi e ok, daca esti erou si lovesti ceva iti urmezi soarta. E simplu:cine graseste, plateste! Asta e democratie, nu legi fara aplicabilitate, cum sa cunosti cum va fi vremea peste n-zile?

    Nu are rost, poate ne salveaza ebay si gasim la cine da dronele ilegale in RO. Ne intoarcem la avioane de hartie, cornete, etc.

    1. Cluburile de aeromodelism nu se baga in teritoriul dronelor. Eu cunosc cativa care o ard “aeromodelisti” si care dintr-un soi de invidie, jubileaza acum cand au vazut legea asta. Mie nu mi se pare chiar asa de grava situatia. Va trebui sa le inmatriculam, iar apoi sa obtinem autorizatii de zbor. Acum depinde cat de bine va fi pus la punct acest sistem de autorizare al zborurilor. De preferinta ar fi sa fie online si sa si functioneze. Apoi as vrea sa stiu care e durata maxima in care e valabila o autorizatie de zbor intr-o zona si suprafata maxima. De exemplu, as vrea sa-mi iau o autorizatie de zbor pentru perimetrul orasului Timisoara pe un an de zile. Atunci, n-am nicio problema cu legea noua.

      1. Ca sa obtii autorizatie de zbor trebuie sa iti inregistrezi drona la AACR. pentru asta ..

        Art. 18. – (1) O aeronavã civilã poate fi înmatriculatã în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, numai dacã:

        a) posedã un certificat de tip valid, emis sau echivalat de Ministerul Transporturilor;

        b) posedã un certificat de navigabilitate valid, emis sau echivalat de Ministerul Transporturilor;

        c) satisface cerintele reglementãrilor nationale privind nivelul de zgomot si de emisii toxice;

        d) nu este înregistratã în alt stat si satisface una dintre urmãtoarele situatii:

        – apartine unei persoane fizice sau juridice române ori unui cetãtean strãin cu domiciliul sau resedinta în România sau unei persoane juridice strãine, constituitã în mod legal, care desfãsoarã activitãti economice în conformitate cu legislatia românã, iar aeronava civilã respectivã îsi are baza si este utilizatã, în principal, în România;

        – apartine unei persoane fizice sau juridice a unui stat strãin cu care România a încheiat o conventie prin care cele douã state îsi acordã reciproc tratamentul national în ceea ce priveste regimul de înmatriculare a aeronavelor civile;

        – apartine Guvernului sau statului român.

        1. 3.13. autorizare – confirmare oficialã datã printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice române prin care se atestã capacitatea detinãtorului de a desfãsura activitãtile aeronautice civile mentionate în acest document;
          3.14. autorizatie de operator aerian – documentul care atestã autorizarea unui operator aerian sã efectueze activitãti de lucru aerian sau de aviatie generalã;
          3.15. certificat de operator aerian – documentul care atestã capacitatea unui operator aerian de a efectua activitãti de transport aerian civil;
          3.16. certificat de navigabilitate – documentul individual, aflat obligatoriu la bordul fiecãrei aeronave, prin care se atestã navigabilitatea acesteia;
          .
          .
          .
          3.24. navigabilitate – caracteristica aeronavei pregãtite pentru zbor, constând în conformarea acesteia la reglementãrile de admisibilitate la zbor;

          (9) Operatorii aerieni români care efectueazã operatiuni de lucru aerian sau de aviatie generalã pe teritoriul României sunt obligati sã încheie contracte de asigurare pentru pagube produse tertilor. Plafonul minim al politelor de asigurare încheiate în acest caz se stabileste prin hotãrâre a Guvernului.
          Art. 52. – (1) Operatiunile de lucru aerian sunt activitãtile efectuate de operatori aerieni pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sãnãtãtii publice si protectiei mediului, de cãutare si salvare, cercetare stiintificã, fotografiere, monitorizare, publicitate, precum si în alte scopuri, pe baza autorizatiei si/sau a licentei eliberate de Ministerul Transporturilor.

        2. Certificatele privind aeronavele civile

          Art. 71 . – (1) Aeronavele civile care se înmatriculeazã în România, motoarele si elicele acestora trebuie sã posede un certificat de tip emis de Ministerul Transporturilor.
          (2) În certificatul de tip se înscriu durata valabilitãtii acestuia, conditiile si limitãrile care sunt cerute în interesul sigurantei zborului.
          Art. 72. – (1) Productia de serie a aeronavelor civile si a componentelor acestora se autorizeazã de Ministerul Transporturilor printr-un permis de productie, în baza constatãrii cã produsele de serie ale oricãrei aeronave civile, pentru care a fost emis un certificat de tip, se conformeazã acestuia.
          (2) În permisul de productie se înscriu durata de valabilitate a acestuia, conditiile si limitãrile care sunt necesare în interesul sigurantei zborului.
          Art. 73. – (1) Punerea în serviciu a unei aeronave civile nu poate fi fãcutã decât dupã obtinerea certificatului de navigabilitate, eliberat în urma constatãrii cã aeronava civilã este conformã cu certificatul de tip, cu conditiile prevãzute în permisul de productie si cã este aptã de zbor.
          (2) În certificatul de navigabilitate se înscriu durata valabilitãtii, categoriile de activitãti pentru care aeronava civilã poate fi folositã, alte conditii si limitãri impuse de asigurarea sigurantei zborului.
          Art. 74. – (1) Ministerul Transporturilor emite reglementãri aeronautice specifice privind certificarea aeronavelor civile.
          (2) Ministerul Transporturilor poate stabili categorii de aeronave si parasute care, prin exceptie de la prevederile art. 73, pot efectua zboruri fãrã sã detinã certificat de tip si/sau de navigabilitate.

  3. Nu mi se pare normal atat timp cat drona nu este de dimensiuni mari si este folosita ca hobby. Daca o sa-mi cumpar dintr-un supermarket oarecare un elicopter radiocomandat, ce-o sa fac, dau fuga la cel mai apropiat broker sa ii fac asigurare!?

    1. Am incercat si eu sa imi asigur drona. Un brocker de asigurari din Timisoara a gasit articolul meu, m-a contactat si m-a chemat la discutii. Am fost cu tot cu drona, a fotografiat-o, a masurat-o, a luat seria de pe ea si de pe GoPro si a inceput sa caute pe la toti asiguratorii o posibilitatea de a o asigura. Dupa vreo 2 saptamani am primit raspuns negativ. Omul si-a dat interesul, dar decizia finala nu era in puterea lui, dupa cum am spus, era doar un brocker de asigurari. Motive: nu exista legislatie in baza careia sa poata fi asigurata drona pentru daune produse tertilor – bunuri sau persoane – sau pentru reparatia sau inlocuirea dronei in cazul unei avarii rezultate in urma unui accident.

      Elicopterul cu telecomanda poate fi inscris intr-un club de aeromodelism.

  4. Cititi toata legea. Chiar daca esti intr-un club tot nu poti sa folosesti aeromodelul cum/cand vrei.

    a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când …. sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;

  5. Limita de altitudine conform legii este de 3050m si nu 150m cum apare in articol. Este vorba de 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat..

  6. Codul aerian:

    Art. 1 . – (1) Prevederile prezentului Cod aerian se aplicã tuturor activitãtilor aeronautice civile, precum si tuturor persoanelor fizice sau juridice care desfãsoarã activitãtile aeronautice civile respective în spatiul aerian national si pe teritoriul României.

    (2) România are suveranitate deplinã si exclusivã asupra spatiului aerian national, care face obiectul proprietãtii publice.

    Art. 6. – (1) Spatiul aerian national reprezintã coloana de aer situatã deasupra teritoriului de suveranitate at României, pânã la limita inferioarã a spatiului extraatmosferic.

    O masina RC cu camera se afla teoretic in spatiul aerian, conforrm legislatiei. Am nevoie de aviz ca sa o folosesc?

  7. DRONELE nu sunt aeromodele , vreti sa intrati in lumea aeromodelismului luatziva un elicopter si incercatzi sa il manevratzi :)))) ce vorbiti voi de drone :)) astea sunt niste porcariii

  8. Popescu Tiberiu

    Salut,

    Mai ai vreo veste noua, au aparut norme de aplicare a legii? A inceput sa se aplice stupiditatea asta de lege?

  9. Salutare,

    M-am jucat si eu acum o luna cu o drona, si m-am indragostit, inca nu am cumparat una ca sant indecis intre DJI Phatom sau Walkera QR350 , dar in 2-3 sap o sa aleg una si o sa o am.

    Intrebarea mea e , !!!… am citit legea si am ajuns pana sa studiez hartile de navigatie aeriene sau sa citesc si alte legi de la azlr.ro sau caa.ro

    Ideea e ca dupa ce am studiat atat, tot nu am inteles, ce trebuie sa fac , si care sant zonele clasa G unde ma pot desfasura.

    TOATA LUMEA STIE ca acesti retardati care conduc tara , nu au nici cea mai vaga idee pe ce isi dau semnatura , dar … regula a aparut , si nu prea avem ce face.

    Ma intereseaza daca cineva a incercat sa obtina toate actele necesare, sa parcurga toti pasi ceruti in lege pentru a isi obtine autorizatia …
    – E un drum fara sfarsit procesul ?
    – E realizabil ?

    Sau practic trecem la avioane de hartie ( nu au motor conform legi) … si camere minuscule atasate

    Daca cineva stie ceva mai multe detalii …. Le astept cu mare placere.

    1. EYE IN THE SKY

      Dronele cu, camera sunt interzise. Ca sa le poti folosi legal trebuie sa le inmatriculezi, apoi sa faci cerere de rezervare spatiu aerian. Simplu 😀

  10. Interzise printr-o reglementare care nici macar nu contine pedepse:) .Care mai e farmecul daca nu am si filmarea , sau FPV.

    Sa inteleg ca acum nimeni in romania nu mai are curaju sa ridice o drona in aer cu camera ,pt ca legea asta te prinde si iti face …………ce?.

    QR Ladybird V2(RTF) are camera incorporata , la mine in casa trebuie autorizatie sa filmez !! o lege mai tampita dacat asta nu am vazut.

    Am ajuns sa caut pe net si parasuta pentru drona (90USD) sa nu le cada in cap oamenilor.

    Am studiat pe net, in UK e mai rau “CAP 722”.

    Oricum , tot imi cumpar drona, o sa o folosesc cu Camera (legea nu are amenzi)
    Iar daca treaba e serioasa , un balon cu Heliu , o camera video si fir de pescuit de 1km …. hahahh

    O sa urmaresc in continuare forumurile, daca e undeva vreo petitie de facut , MA BAG.

    Mersi

  11. fuu eu am 2 drone acasa si un spy heli (toate au camere) si le folosesc mai tot timpu cand ma relaxez acasa sau in oras ,in parc sau pe bloc nimeni nu a comentat de rau

  12. hmm detine cineva cumva baterii de 500mah ? eu am doar 2 baterii standard ptr hubsan de 380mah dar ma intreb daca se merita sa-mi cumpar de 500mah ?

    1. EYE IN THE SKY

      Nu inca nu am depus actele pentru inmatricularea dronei, dar nici probleme n-am avut in afara de cateva comentarii rautacioase aici pe blog si prin presa locala online.

  13. M-am hotarat sa intru si eu in randul vostru. Vreau sa-mi cumpar o drona pentru filmari evenimente, nunti…deocamdata nu sunt hotarat ce model sa iau intre DJI PHANTOM 2 + ZENMUSE H3-3D + GO PRO HERO 3+ sau DJI PHANTOM 2 VISION+. Am trimis un mesaj celor de la CAA dar niciun raspuns deocamdata. Cu ocazia asta, chiar daca am citit cam toate postarile tale “EYE IN THE SKY”, te rog sa-mi dai un sfat care dintre cele 2 modele il recomanzi?

  14. As mai avea o intrebare la care nu reusesc sa gasesc raspuns…daca drona sta intr-o anumita pozitie nemiscata, se poate misca doar camera foto sus-jos?

      1. Daca spui ca Zenmuse face miscarea camerei sus-jos, poti te rog sa fii putin mai detaliat? imi cer scuze ca sunt asa insistent dar am foarte multe nelamuriri, Am vazut pe youtube ca mai trebuie un Tx/Rx si un iOSD mini…De unde se comanda miscarea de la Zenmuse?
        Multumesc pentru raspunsuri si scuze inca o data…

        1. EYE IN THE SKY

          iOSD mini este pentru altceva.
          Tx/Rx se refera la emisie receptie. Poate fi vorba despre telecomanda si receptorul radio de pe drona sau despre transmitatorul de imagine si receptorul de imagine de la sol.
          Camera poate fi inclinata cu ajutorului unul buton – potentiometru. Pe telecomanda originala de Phantom, gasesti acest potentiometru pe spatele telecomenzii, undeva ntr-o gaura si poate fi acrionat cu o surubelmita sau un levier secial. Daca folosesti o alta telecomanda (eu de exempl folosesc un Futaba T8J), acaesta are potentiometrul respectiv in fata centru sus. De acolo modific pozitia camerei gopro din gimbal.

  15. Ia-ti mai bine Vision+….e mult mai usor de folosit si se conecteaza la smartphone unde vezi filmarea in timp real si tot de pe telefon misti si camera. Eu am aceasta drona si pot sa spun ca filmeaza aproape ca Gopro iar imaginea este foarte stabila chiar si pe timp de vant, plus ca iesi mai ieftin. Iar un lucru care nu poti sa il faci de pe gopro e sa pornesti inregistrarea in timpul zborului sau sa faci poze.

    1. CORNEL, problema cu pornitul inregistrarii in timpul zborului s-a discutat. “EYE IN THE SKY” a explicat cel mai bine cum se face asta. Pornesti cu inregistrarea de la sol si poze dai sa faca la 0,5s continuu si iti selectezi ce poze vrei. Nu asta este problema. M-a bulversat de tot cu ce spune EYE mai sus despre miscarea aparatului. Sa inteleg ca nu poti sa mistit aparatul in timpul zborului cu telecomanda originala…sa te apuci sa umbli cu surubelnita? Ciudat, sau sunt eu foarte greu de cap…

      1. EYE IN THE SKY

        Potentiometrul este ascuns intr-o gaura tehnica in spatele telecomenzii. Poate fi accesat cu o surubelnita subtire in cruce (asa am facut eu pana am trecut pe Futaba T8J) sau cu un levier “original” DJI

  16. S-a mai clarificat ceva cu legea 98/2014 ce s-a promulgat prin iunie? Eu am incercat sa citesc si nu m-am lamurit. Banuiesc ca inca tot ce are camera nu e legal.

  17. Principalul obstacol pentru mine in a cumpara o drona este legislatia.
    A reusit pana acum cineva sa obtina actele necesare? Sau pe cealalta parte, a avut cineva probleme cu legea, ori macar stim care sunt consecintele legale?

  18. Am inceput o noua afacere filmari si fotografii aeriene, toate bune si frumoase, mi-am achizitionat drona un DJI Phantom 2 Plus sia cum dupa ce am citit toate astea am ramas putin dezamagit.
    Am sunat la Autoritatea Aeronautica dar nu mi-a rapsuns nimeni.
    Astept vremea frumoasa sa o ridic de la sol, sa vedem ce se intampla.
    Va tin la curent.
    Bafta tututor.

  19. Intr-un oras din tara, primaria detine o drona pe care are montate sisteme foto-video si de transmisie la sol (si se si lauda cu asta). Interesant ar fi sa vedem daca detine si autorizarile necesare (cred ca habar nu au ca exista asa ceva). Pentru moment ma zbat sa ii fac dronei mele macar o asigurare de raspundere civila (am fost contactat de seful serviciu Aviatie Generala din cadrul unei companii de asigurare. El cred ca stie exact cum sa facem). Va spun si voua daca am reusit.

    1. EYE IN THE SKY

      Iti doresc multa bafta, dar ma tem ca nu o sa poti sa iti asiguri drona sub nici o forma. Am incercat si eu, am ajuns destul de “sus”, dar nu s-a putut face nimic.

  20. Asigurat: …..

    Producator drona: DJI

    Model drona: PHANTOM 2 V2.0

    Nr. serie: de avizat

    An fabricatie: de avizat

    MTOM: 1 Kg

    Acoperire: Raspundere civila legala fata de terti

    Limite geografice: Romania

    Utilizare: filmare aeriana la evenimente gen nunti, botezuri, aniversari, evenimente corporate, etc.

    Perioada de Asigurare: 12 luni (de la o data avizata de asigurat)

    Limita de raspundere: 5.000 EUR pentru vatamari corporale si/sau daune materiale pentru fiecare accident / intamplare

    Prima de asigurare: 250 EUR

    Plata primei de asigurare: Integral la inceperea asigurarii.

    Le-am spus ca limita este prea mica si prima prea mare, si am cerut o revizuire a celor doua sume. Deci SE POATE. Cu aceasta oferta voi merge acum si la alte companii de asigurare si sigur vor putea sa-mi faca o oferta fiecare. Ramande de vazut care companie o sa-mi faca cea mai atractiva oferta.

  21. Salut celor care se afla in frictie cu legea dronelor.
    Sunt viodegrapher imi folosesc drona dji phantom 3 pentru a filma cladiri , zone, actiuni, si folosesc pozele sau filmarile pentru a introduce elemente 3D. Vroiam si vreau sa vin in Romania in aceasta vara cu drona mea. Vreau sa fac ceva cum numesc eu frumos. Locurile de acasa. Ma uit acum putin confuz si in acelasi timp ofensat. De incapacitatea guvernului de a evolua odata cu necesitatile noastre si schimbarea technologica. Totodata imi adice aminte de principiul omoara tot ce nu arata ca tine. Ce dumnezeu chiar atat de sclavi ne tine guvernul ? Acest lucru ii da un pumn in barba de ia sarit maxilarul “Democratiei” Adica vreti sa imi spuneti ca nu pot sa zbor daca pot? :)) Ce guvern de oameni democratici avem acasa?

  22. Bun, bun asigurat un DJI. Si eu daca am una, doua drone DIY (adica do it yourself, adica facute de mine) ce o sa fac? O sa-mi evalueze fiecare piesa in parte? Pt inmatriculare / certificare sau what ever, la fel, o sa ma duc cu ea bucati sa mi le evalueze si apoi ma apuc sa o refac acolo sa o vada si intreaga? Bine ca nu ne trimit si la RAR sa vada noxele si zgomotul si eventual daca ai pneuri pe trenul de aterizare, daca acestea corespund cu talonul si sezonul vara/iarna dupa caz. Dumnezeule, nu sunt in stare sa scrie o amarata de lege de reglementare. Ne miram ca celalalte legi sunt cum sunt.

    Sierra are o petitie o line, pe care eu am semnat-o saptamana trecuta cred, aruncati si voi un ochi pe ea. Poate dati si voi cu “pixu’ ” acolo…

  23. Pe de alta parte eu si majoritatea romanilor, nu filmam santierele “lor”, desi rezultatul santierelor respective, ma refer la cele pt amenajari si/sau constructii publice, sunt….pai..publice. Adica daca eu vad, nu neaparat cu drona, ca aia isi bat joc de un santier, gen autostrada ” prabusita”, nu numai ca am dreptul, dar si obligatia, macar din spirit civic, de a denunta prosta desfasurare observata de mine, cetatean.

    Dar povestea asta e legata, si da stiu ca suna a teorie conspirationista, de treaba “lor” principala in statul de azi, anume de a nu mai fi prinsi asa cu una cu doua, cu mata-n sac.
    S-au luat de DNA si ANAF ca n-au ce sa mai colaboreze cu SRI, ca neconstitutional ca povesti cu cai verzi pe pereti. Pai intreb si eu…matale care faci nasoale cu banii publici si esti suspect intr-un dosar DNA, la care oamenii respectivi au obtinut mandat de urmarire/interceptare, nu numai ca ti se suspenda “neshte” drepturi din treaba asta, dar in multe cazuri Astra chiar sunt de competenta SRI cu privire LA securitatea nationala, caci securitatea asta nationala nu se refera strict la “bataile” militare cu alte state. Se refera si la cetateni si la actiunile lor si la PIB si la constructii si la orice entitate/actiune care pune in pericol integritatea statului roman asa cum e prevazuta prin prisma constitutiei si legilor aferente.

    Deci au interzis “ascultatul” telefoanelor si comunicarilor electronice si acu’ se apuca si de interzisul filmarilor care i-ar putea surpinde in vreo postura mai nush’cum sau sa-i puna in vre-o postura mai inconfortabila.
    Sa nu cumva sa-i prindem noi dronistii ca fura sau sa-i facem de rusine cu “santierele” lor.

    Accept raspunsurile care o sa ma faca nebun…desi nu stiu cat de nebun sunt ca am spus asta. Ganditi si voi.

  24. Atasez un link youtube cu un domn care explica legislatia in cauza, in UK (Marea Britanie), ca tot zicea un domn intr-un comment anterior, ca in UK e mult mai rau.

    https://youtu.be/5gBuop_lxbE

    Dupa cum vad eu lucrurile, exista o reglementare europeana cu privire la acest subiect, pe care fiecare stat membru o adopta si/sau o completeaza in asa masura incat sa se incadreze cu legislatia curenta a statului respectiv.

    As vrea sa va uitati si sa luati seama la cat de clar, concis si democratic e formularea celor din UK fata de a noastra, la care ei adauga si un set de minime instructiuni, altfel spus dau mura-n gura pt toti notiunile minime necesare pt a putea opera aceste aparate, de catre cetateni.

    Ce-i drept prezentarea e in engleza, dar daca cineva chiar doreate sunt dispus sa o traduc in intregime.

    Spunand acestea si citind legislatia noastra, fara a intentiona sa fiu rau doar de dragul de a fi rau, nu pot decat sa concluzionez ca 1. am adoptat parte din legislatia europeana comuna, care e destul de vaga tocmai din considerentul ca e comuna si lasa “loc” spre completare ulterioara, fiecarui stat in parte. Si 2. noi am luat si am tradus si/sau inteles prost legislatia altor state (de ex. UK) si am inglobat, pe sistemul copy/paste fara a gandi, pasaje si alineate din formularile acestor state. (De ex. se face referire la aparate sub 15kg si in alineatul imediat urmator la aparate sub 20kg(cat e stipulat de UE), dar ambele se refera la aceasi clasa/tip/grupa de aparate, chestiune care e practic inacceptabila in orice sala de judecata de pe planeta si asta e doar un exemplu care mi-a sarit in ochi).

    E cel putin rusinos sa faci un draft de lege cu copy/ paste si cu mult mai rusinos sa-l si adopti in aceeasi forma.

    Pe de alta parte exista normative care ar trebui sa reglementeze natura, obiectul si nu in ultimul rand formularea de noi legi in cadrul legislativ al statului roman, care din pacate, nu pot decat sa observ, la multe legi, nu doar la aceasta aflata in discutie, ca nu doar ca nu se respecta, dar se ignora de-a binelea aceste normative.

    Nu sunt eu jurist, dar stiu sa citesc si o si fac, iar apoi, culmea, pot sa si gandesc si fac si asta, iar aceste lucruri sunt pur si simplu de toata jena.

  25. Salut. Ai reusit pana la urma sa inregistrezi drona sau sa o asiguri? Ca am vazut ca ai postat o poza cand erai la Autoritatea Aeronautică Civilă Româ. Nu de alta , dar trebuie sa imi vina si mie drona si as vrea sa stiu, daca o folosesc asa sa nu am probleme..

    1. EYE IN THE SKY

      Da, am inregistrat doar una din drona – Inspire 1 Pro. Phantom 3 Pro il bag la vanzare, ca sa imi iau un Phantom 4, care de asemenea va fi inregistrat.

  26. http://www.caa.ro/fisiere/RACR_47.pdf

    b) Prezenta reglementare nu se aplică baloanelor utilizate exclusiv în scopuri meteorologice,
    baloanelor libere nepilotate, fără încărcătură utilă, şi nici vehiculelor aeriene fără pilot la bord, cu
    masa mai mică de 25 kg.

    asta referitor la inmatriculare. stiu veti spune ca e veche, dar tot ce a venit ulterior a venit cu completari, nu cu abrogari. atat timp cat acest articol exista inca… nu vad unde ar fi problema . Da vot trebui avize de la MAPN daca vrei sa filmezi, dar… atat.

    1. Prevederi speciale
      RACR 47.33 Aeronave exceptate de la înmatriculare
      a) Următoarele categorii de aeronave pot efectua zboruri în spaţiul aerian naţional fără a fi
      înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, fiind exceptate în
      conformitate cu prevederile Codului aerian civil:
      1. aeronave prototip;
      2. aeronave de serie nou-construite;

      dji apar la aeronave de serie nou construite…

  27. O intrebare: prevederea RACR 47.33 Aeronave exceptate de la înmatriculare exista pe bune? Exista vreo sansa sa evit inmatricularea pentru un Phantom 3 standard? Se poate incadra la “aeronave de serie nou construite”?

    Multumesc anticipat pentru raspuns.

  28. am jucaria asta Spreading Wings S900 …..filmez ma joc cu ea………nu e inmatriculata dar nici nu ma intereseaza sa fac lucrul asta 🙂 ma simt mult mai bine cu ea in ilegalitate

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *