Din „calculele mele” obiectivul Samyang 16mm F/2 parea ca fiind cel mai potrivit pentru o drona configurata special pentru fotografia pe timp de noapte. Principalele avantaje care m-au determinat sa-l pozitionez in topul preferintelor au fost unghiul larg de cuprindere si diafragma luminoasa. Chiar daca la greutate nu sta la fel de bine ca restul candidatilor, m-am gandit ca merita efortul de a gasi o solutie pentru al ridica de la sol si de a-l stabiliza.
Va reamintesc lista principalilor candidati in ordinea preferintelor.
1. Samyang 16mm f/2 – montura EOS M | greutate: 583g | vezi pret
2. Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM | greutate: 220g | vezi pret
3. Canon EF-M 18-55mm IS STM f/3.5-5.6 | greutate: 210g | vezi pret
4. Canon EF-M 22mm f/2 STM | greutate: 105g | vezi pret.
Inainte de a vorbi despre obiectivul Samyang 16mm f/2, vreau sa multumesc F64 pentru ca mi-a oferit acest obiectiv pentru teste.
Am primit obiectivul in data de 24 decembrie si l-am avut pana vineri 27 decembrie, iar din aceasta cauza n-am prea avut timp sa ma joc cu el asa cum mi-as fi dorit.
Prima impresie
Obiectivul a venit in cutie impreuna cu o cana F64 si un deodorant de masina. Probabil a fost o oferta limitata 🙂
Reiau: Obiectivul vine in cutie cu parasolar si husa neagra din imitatie de catifea. De cum l-am luat in mana, mi-am dat seama ca este un obiectiv solid care, daca nu este lovit puternic sau scapat de la etajul 1+, nu se poate strica. Observ imediat lipsa contactelor electronice cu aparatul foto. Atat focalizarea cat si diafragma, sunt controlate manual, lucru care m-a derutat putin, fiind primul obiectiv de acest gen cu care lucrez. Nu stiu care sunt pretentiile altora, dar eu pot sa va spun ca m-am obisnuit repede cu el. As putea sa spun (poate), ca inelul diafragmei este putin cam inaccesibil, dar acest lucru poate fi trecut cu vederea, dupa o utilizare mai indelungata, probabil m-as obisnui si cu asta. Inelul de focus suficient de lat, nu poate fi rotit din greseala printr-o simpla atingere.
Calitatea imaginilor redate de obiectivul Samyang 16mm f/2
Mi-am propus sa folosesc acest obiectiv intr-un proiect de fotografie aeriana pe timp de noapte. Am mizat in primul rand pe diafragma luminoasa, care sa-mi permita timpi mai mici de expunere, dar si pe unghiul generos de cuprindere. Am testat obiectivul in 2 feluri.
In primul test m-a interesat claritatea imaginilor de tip peisaj urban, luate de la distanta mare cu focusul pe infinit, acesta fiind de fapt testul al carui rezultat ma intereseaza in proiectul meu. In testul al doi-lea am urmarit capabilitatile obiectivului in fotografia de produs, unde am fotografiat obiecte de la distante relativ mici, de sub un metru.
1. Testul calitatii imaginii pe focus infinit
Pentru a testa capabilitatile optice ale lui Samyang 16mm f/2, am montat obiectivul pe al meu Canon 60D si m-am urcat intr-o seara pe mall-ul din Timisoara. Pe langa 60D, am luat cu mine pentru comparatie si pe Canon EOS M cu obiectivul stoc 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, dar si camera GoPro HERO3 pe care o am acum pe drona Phantom. Toate fotografiile au fost realizate din mana, fara trepied.
Mai jos aveti cateva mostre comparative intre cele 3 aparate foto. Va reamintesc ca, atat Canon 60D (pe care am avut montat obiectivul Samyang), cat si Canon EOS M, au acelasi senzor de imagine de APS-C 18Mpx. Diferenta de marime intre obiectele fotografiate de la aceeasi distanta este data de distanta focala: Samyang 16mm reda obiecte o idee mai mici decat Canon EF-M 18-55mm. La GoPro imaginile sunt si mai mici datorita rezolutiei de doar 12Mpx dar si a focalei de sub 10mm.
In oricare dintre cele 5 colaje de mai sus, observati in primele 2 imagini din partea stanga, ca la o diafragma f/4 canon EF-M l-a depasit pe Samyang 16mm setat pe aceeasi diafragma. Va reamintesc ca obiectivul Canon are autofocus, iar cu Samyang am focalizat manual pe infinit, dar asta nu cred ca a influentat rezultatele. In cea de-a treia imagine vedem prestatia foarte-foarte slaba a obiectivului Samyang pe diafragma f/2, care ma interesa cel mai mult! Ultima din dreapta este imaginea realizata cu GoPro Hero3 Black Edition, care este de asemenea foarte slaba, dar ne ajuta sa intelegem care este saltul calitativ pe care l-am putea atinge cu noua drona.
In colajul 4 si 5 in observam stelutele din jurul surselor de lumina, date de obiectivul Samyang pe diafragma f/4 lucru pe care obiectivul Canon nu poate sa-l ofere decat la diafragme mai mari de 7.
Intorcandu-ma la Samyang, va spun sincer ca nu m-am asteptat ca sa fie atat de slab pe focus infinit desi, asa cum am mai spus in celalalt articol, aveam ceva banuieli ca o diafragma „generoasa” nu este o solutie tocmai buna pentru fotografia nocturna. Si chiar daca obiectivul Samyang ar fi sharp incepand cu valori ale lui f peste 7, asta nu m-ar ajuta cu nimic. Timpul de expunere ar creste semnificativ.
Pe de alta parte, ma bucur ca un obiectiv standard 18-55mm s-a descurcat neasteptat de bine si imi da sperante pentru numarul 2 din lista Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM
A doau zi, ca sa ma conving ca nu am gresit cu nimic, am repetat testul pe lumina si cu aparatul foto asezat pe trepied.
Observati ca si pe timp de zi, folosind trepiedul, obiectivul Canon ofera mai multe detalii decat Samyang cand focusul este la infinit. Chiar daca obiectivul Canon EF-M are aberatii cromatice mari, acestea pot fi corectate usor la postprocesare.
2. Testul calitatii imaginii in fotografia de produs
Acest test s-a desfasurat in conditii controlate, cu lumini de studio si trepied. Vreau sa va spun ca am fost uluit de calitatea imaginilor redate de Samyang 16mm f/2. Odata ce te obisnuiesti cu focusul manual, obiectivul devine adorabil.
Chiar incepand de la f/2 obiectivul Samyang 16mm este foarte sharp, iar profunzimea de camp este incredibil de ingusta, rezolvand excelent separarea subiectului de fundal. Se observa o usoara vignetare in colturi, dar acest lucru este corigibil. Calitatea sticlei este absolut fantastica, aberatiile cromatice sunt aproape inexistente.
Concluzie
Obiectivul Samyang 16mm f/2 nu imi ofera la o diafragma larga, claritatea pe care mi-as fi dorit-o eu pentru fotografia aeriana pe timp de noapte. Imaginile pe focus infinit nu sunt nici pe departe la fel de clare ca si cele oferite de un obiectiv mult mai ieftin precum Canon EF-M. Atunci cand diafragma este pe f/2 si focusul este la infinit, imaginea este total inutilizabila. La f/3.5 sau 4 imaginile trase cu Samyang sunt vizibil mai slabe decat cele trase cu obiectivul Canon.
Pe de alta parte, posibilitatile creative sunt nesfarsite in cazul lui Samyang. Combinatia dintre focala de 16mm si diafragma f/2 poate oferi imagini senzationale. Nu as putea spune ca testele sunt „stiintifice” dar pot sa va spun ca rezulatele pe care le-ati vazut mai sus, sunt obtinute in conditii cat se poate de normale de lucru.
Pentru raportul pret/calitate imbatabil, dar si pentru posibilitatile creative pe care le ofera acest oviectiv, l-am adaugat in wish-list-ul meu pentru anul 2014. Daca s-ar fi descurcat macar la fel de bine si in primul test, in loc sa-l trimit inapoi la F64, as fi trimis banii si eram fericit ca am impuscat 2 iepuri dintr-o lovitura: un obiectiv bun atat pentru drona cat si pentru fotografia de produs, arhitectura, filmari etc. De fapt, oricum eram nevoit sa-l trimit inapoi fiindca pentru drona, eu aveam nevoie de varianta cu montura EF-M pentru Canon EOS-M.
Test video Samyang 16mm f/2 pe Canon 60D in conditii de noapte.
Imi pare rau ca trebuie sa ti-o spun, dar ai fost intr-o eroare absoluta!
Samyang-ul, focalizat la infinit nu are „hard stop”, deci tu daca ai rotit la maxim nu erai la infinit, trecusesi sa zic asa…
Astfel se explica si faptul ca de aproape era sharp. De fapt la fel de sharp ar fi fost si la infinit…
Ceea ce ai facut tu nu poti numi review
E aberant sa prezinti cutia de conserve de 18-55 sau GoPro-ul ca sunt mai sharp decat Samyang 16mm F2