drona fpv racing

Mini drone pentru FPV Racing

Multa lume imi cere sfaturi pentru achizitia unei drone, ieftina daca se poate, dar care sa aiba si camera cu care sa filmeze sau sa fotografieze. Pe piata sunt deja o gramada de drone de jucarie, ieftine care ofera utilizatorului posibilitatea de a fotografia/filma de la inaltime, dar asa cum am zis mai inainte, sunt jucarii – calitatea imaginilor oferite de marea lor majoritate este precara. Pentru cei care le cumpara strict pentru joaca si nu au pretentii legate de calitatea imaginilor, aceste drone de jucarie sunt ideale. Insa cei care vor ceva mai mult, dar totusi nu se pot intinde cu banii pana la o drona Phantom, sau pur si simplu doresc sa incerce altceva decat fotografie si filmari aeriene, ar putea lua in calcul mini dronele de tip miniquad pentru FPV Racing. Inainte de a citi articolul va recomand sa urmariti clipurile de mai jos. Daca acestea va par interesante sunt sigur a va veti apuca sa cititi tot articolul. Daca nu vi se par interesante, poate aveti altceva mai bun de facut, in loc sa cititi despre minidrone FPV Racing.

Cateva cuvinte despre dronele pentru FPV Racing
FPV vine de la First Person View cea ce inseamna ca utilizatorul vede in timp real imagini de la drona pe un monitor sau chiar intr-o pereche de ochelari speciali pentru FPV. Deci FPV Racing ar insemna curse cu drone FPV.

drona fpv racingUn sport nou, numit FPV Racing cu mini drone, devine tot mai popular in intreaga lume. FPV Racind este un sport cat se poate de spectaculos, dinamic, ce taie respiratia atat pilotilor cat si celor care privesc cursele pe ecran “la persoana 1”. Dronele construite special pentru FPV Racing sunt extrem de agile, fiind capabile de manevre aparent imposibile la viteze foarte mari. Atunci cand cursa are loc printr-o padure, un parc, pe teren plin de obstacole sau intr-o cladire dezafectata, “spiritele” micilor dronelor dar si cele ale pilotilor si spectatorilor, se incing la maxim. Atunci cand drona este pilotata cu ajutorul unor ochelarii FPV, pilotul traieste o senzatie reala de zbor – imaginativa “celebra” urmarire din Razboiul Stelelor cu motoare care leviteaza, prin padure, la viteze ametitoare. Cam asa se poate descrie si o cursa cu drone in FPV.

Cei mai vechi in bransa sunt TBS, Lumenier si Blackout, dar intre timp piata a fost invadata de multi alti producatori de componente mai ieftine pentru dronele FPV Racing. Partea frumoasa este ca oricine isi poate configura si construi propria drona pentru FPV Racing dupa buget. Pretul depinde de configuratie.

Care sunt componentele necesare pentru a construi o drona pentru FPV racing
O drona functionala (ma refer la orice drona, nu neaparat o drona pentru FPV Racing) se compune din urmatoarele elemente:

Frame – cadrul sau sasiul pe care urmeaza sa fie montate toate componentele dronei;
Controler de zbor;
Motoare;
Elice;
ESC-uri – regulatoarele de viteza pentru motoarele brusheless;
Radiocomanda;
Acumulatori;

Optional:
Camera video;
Sistem de transmisie video + display/ochelari FPV;
Gimbal sau stabilizator de imagine;
Sistem de telemetrie;
Lista optionalelor pentru drone poate continua, dar noi discutam aici despre drone pentru FPV Racing.

Componentele dronelor pentru FPV Racing ar trebui sa aiba urmatoarele caracteristici:

Frame
Pentru o mini drona FPV Racing va recomand sa va orientati catre un frame cat mai usor din clasa 200-25mmm. Exista frame-uri de carbon, PCB sau aluminiu. Recomand Carbonul sau PCB-ul.
Orientati-va catre frame-urile carora le puteti schimba rapid bratele rupte in urma accidentelor.

Aici gasiti mai multe modele de frame-uri din carbon sau PCB, ieftine: www.banggood.com/buy/Quadcopter-frame/

mini quad frame

Controler de zbor
Cel mai uzitat controler de zbor pentru dronele FPV Racing este CC3D OpenPilot. NanoWii, Naze32 sau Naza Light se pot folosi la fel de bine. Depinde de optiunea si bugetul fiecaruia. De obicei mini dronele FPV Racing nu au GPS.

Motoare
Daca ar fi sa imi construiesc o drona pentru FPV Racing, eu personal as alege motoare T-Motor. Motoarele din clasa 1400-2300kv au (acum) un pret cat se poate de bun, chiar daca e in ca dublu fata de alti producatori, cred ca 20 euro pentru un motor bun, este un pret corect. Daca vi se par scumpe, puteti sa va orientati catre SunnySky, DYS, Emax, Tarot. Nu recomand RC-Timer!
Motoare ieftine gasiti aici: www.banggood.com/buy/Brushless-motor/

Elice
Pentru o minidrona FPV Racing aveti nevoie de elice de 5-6 inch, in cantitati industriale 🙂
Asa ca va recomand elice marca Gemfan sau HQProp. Ieftine si bune, cele doua marci fac fata cu succes chiar si cerintelor pilotilor experimentati. Luati-va mai multe seturi, ca va fi nevoie. Nu va recomand elice scumpe din carbon, pentru ca dronele FPV Racing vor suferi inevitabil numeroase accidentari, iar elicele vor fi primele care vor ceda. Ar fi pacat sa distrugeti elicele scumpe din carbon.
Elice ieftine gasiti aici: www.banggood.com/buy/Gemfan.html

ESC-uri
In teorie orice ESC de 12-15A ar fi ok. Cautati ESC-uri cu firmware SimonK sau BLHELI. T-Motor, Hobbywing, Sunrise, EMAX, ZTW ar fi cateva din marcile pe care vi le recomand. Chiar si Flyduino are un ESC de 12A interesant pe care chiar il testez zilele aceastea pentru un viitor proiect, iar rezultatele sunt cat se poate de promitatoare.

Radiocomanda
FrSky si Futaba sunt lideri in sisteme de radiocomanda pentru drone. Nu sunt ieftine dar ofera siguranta sporita in exploatare. Nu va recomand Spectrum -“prietenii stiu de ce” 😀
Radiocomenzi Futaba gasiti la sierra.ro si govideo.ro

Camera video
In general pe dronele pentru FPV Racing se foloseste o singura camera analogica CCTV de mici dimensiuni al carui rol este acela de a transmite in timp real imagini pilotului. Este o camera cu rezolutie mica dar care isi face foarte bine treaba. Optional, pentru a inregistra imagini de calitate din timpul cursei se mai poate instala o a doua camera, de obicei un Mobius, care poate inregistra intreaga cursa la rezolutie full HD. Cei care au pretentii si mai mari, pot instala chiar un GoPro, dar drona devine mai greoaie, iar o eventuala accidentare v-ar face o gaura considerabila in buget.
Camerele Mobius sunt ieftine si ofera o calitate a imaginii apropiata de GoPro, sunt usoare, iar lentilele de schimb sunt ieftine.

Sistem de transmisie video + display/ochelari FPV
Trebuie acordata o atentie deosebita sistemului de transmisie video. Acesta trebuie sa va asigure in permanenta legatura cu drona. Imaginati-va ca sunteti intr-un parc, drona se afla la zeci de metri distanta de voi printre copaci si tufisuri, iar singura “legatura vizuala” cu drona se face prin acest sistem FPV. In caz ca ceva nu merge cum trebuie riscati sa accidentati drona sau chiar sa o pierdeti. Immersion RC si Boscam sunt 2 producatori de incredere pe care ii recomand dar si acolo, alegerea componentelor trebuie facuta cu mare atentie. Va recomand sa consultati forumuri de specialitate inainte de a trece la cumparaturi.
In materie de ochelari FPV, FatShark este lider, dar si Zeiss, Boscam sau Skyzone ofera produse de calitate.
Tipul de antena pe care il folositi pe sistemul FPV, poate imbunatati calitatea imaginii si a semnalului. De aceea, pentru FPV se recomanda in general antelene “clover”. Ca orice alta antena, si acestea trebuiesc alese in functie de frecventa pe care o utilizati pentru transmisia video.
Ochelari Fatshark pentru FPV gasiti aici: www.banggood.com/buy/Fatshark.html
Camere Mobius la cel mai bun pret gasiti aici: www.banggood.com/buy/Mobius.html

Din pacate in Romania nu exista un importator pentru componente pentru mini drone, dar din discutiile avute in ultima vreme cu partenerul nostru govideo.ro, am inteles ca este posibil ca in urmatoarea perioada se faca un import de componente pentru a testa piata.
Oricum, cine vrea sa isi construiasca o astfel de jucarie, nu trebuie sa astepte dupa importatorii din Romania. Componente precum acumulatori, radiocomenzi, camere Mobius gasiti si pe la noi. Celelalte componente pot fi comandate din Europa sau China fara nici un fel de problema.

Daca nu aveti chef sa construiti una, gasiti drone pentru FPV Racing RTF – gata de zbor (vezi TBS si Black Out), dar nimic nu se compara cu placerea de pune piesa langa piesa, astfel incat la final sa mai si zboare 🙂

Surse de inspiratie:
www.getfpv.com
www.banggood.com
www.team-blacksheep.com
www.minihquad.com
www.flyduino.net



3 thoughts on “Mini drone pentru FPV Racing”

  1. Salut! Doar o remarca as vrea sa adaug. Nu exista frame(cadru) din PCB. PCB = printed circuit board. Adica placa suport imprimata cu circuit/e electrice. Exista totusi frame din fibra de sticla. E adevarat ca majoritatea PCB-urilor sunt imprimate pe fibra dr sticla, dar nu e acelasi lucru. Pe de alta parte exista o sub-componenta intr-un frame care poate fi PCB si anume un PDB :p ca sa o dam tot in prescurtari. PDB = Power Distribution Board, care e un PCB, de la cele mai simple, care au doar doua trasee electrice imprimate (pozitiv si negativ/masa) sau mai complicate care contin tot felul de regulatoare de tensiune, filtre, LED-uti s.a.m.d. , care au rolul de a simplifica legaturile electrice care inevitabil vor implica un nr considerabil de fire. In plus, daca se alege un PDB mai complex, acesta va oferi si posibilitati de filtrare si/sau reducere a tensiunilor necesare alimentarii echipamentelor suplimentare (in afara de ESC/motoare, poate ai o camera de zbor la 5v si clar nu poti sa pui 3-4S(11.1v recte 14.8v) ); sau poate ESC-urile nu au BEC integrat (adica baterry eliminating circuit), un circuit in plus in ESC, care are rolul sa “intoarca” 5V destinati alimentarii controlerului de zbor sau altor echipamente gen camere de 5v etc.

    Un sfat zic eu bun pt incepatori, in afara de a cumpara multe, multe elici, ar fi sa nu “dea” cu banii pe un cadru BlackOut, un cadru superb, de altfel, dar mai scump. In schimb pot lua o clona gen ZMR250 din carbon la ~30$ in loc de cateva sute si restul banilor sa mearga in spre o radiocomanda/receptor decente.

    O alta parere e ca nu vad rostul sa iei ca novice motoare T-motors si sa le faci praf intr-o luna mai ales ca fiind incepator o sa cam ari pamantul sau o sa pui la incercare rezistenta copacilor la impact si de multe ori poate sa iasa urat genul asta de “teste”. Mai degraba un sfat bun pt incepatori dar nu numai, ar fi sa ia 5buc motare, 5 buc ESC-uri, in loc de 4, pe sistemul or fi ele bunicele dar tot nu se stie.

    Motoare de 1400kv…hmm cred ca sunt putin cam lente pt un exrmplu dat mai sus, ZMR250/BlackOut. As zice intre 1806 si 2204 la 2300kv sunt ideale (i.e. 1806 = 18mm diametrul si 6mm inaltimea rotorului/magnetilor. (Nu inaltimea totala a motorului, ci a ” partii active” a acestuia). Un set de ESC-uri de min 15Amperi (si daca au si BEC e si mai bine), te scuteste de a trebui sa cobori voltajul bateriei (de obicei 3S 11.1V), la 5V cat e necesar pt controlerul de zbor. Alternativa ar fi o placa dr distributie de curent activa, care sa reguleze energia data de baterie.

    Si ca tot a venit vorba de baterie, recomand macar doua baterii 3S 1500 mA si 3S 2200 mA, de macar 30C. Scrie pe ele!!! Asta indica rata maxima de descarcare in conditii de siguranta. Daca ai 4 ESC/motoare, care fiecare “suge” ~10-11Amperi x4 = 40-44 Amperi pe care bateria trebuie sa fie in stare sa-i livreze. Daca transformi valoarea in mA a bateriei 1500/1000=1.5A si apoi o inmultesti cu rata de descarcare inscrisa de obicei tot pe baterie, adica 1.5A x 30C = 45A rata efectiva de descarcare in Amperi si observi ca esti cu doar 1 Amper peste cerinta motoarelor. Dar considerand ca drona nh va functiona tot timpul cu toate cele 4 motoare la maxim, as zice ca e un minim suficient.
    Am zis doua baterii, deoarece, mai ales ca incepator, o sa vrei sa iti exersezi abilitatile de pilotare si poate nu o sa iti ajunga ~10min de zbor, ai mai vrea macat 10 pana sa pleci acasa sa iti incarci pack-urile si sa-ti bandajezi evenyualrle “rani” suferite atat fizic cat poate si asupra increderi in sine. A doua varianta de baterie “tine” mai mult teoretic, dar e putin mai greuta (are burdusiti in ea mai multi mA, 2200 vs 1500 a primei), ceea ce inseamna ca nu vei avea aceeasi manevrabilitate/ agilitate, dar probabil vei sta mai mult in aer si ca incepator cam asta te intereseaza mai mult, plus ca la vitezele de inceput nu cred ca vre-un invepator o sa se planaga de minuscula diferenta (dupa experienta lui), de agilitate scazuta datorata a celor 10-20g in plus.
    Si tot legat de acumulatori, ca sa le spunem acum corect, astia vor trebui tratati cu un oarecare respect. Vor trebui incarcati si descarcati intre niste limite si, nu vreau sa sun ca o mama exagerat de grijulie si posibil pisaloaga, DAR, nu se descarca si nu se incarca excesiv acumulatorii LiPO/LiFe. O regula generala in RC e descarcarea la maxim 80% din capacitate. Da, n-o sa storci ultima farama de energie din ele, da’ nici n-o sa faca BUM! si o sa si aiba o durata de viata mai mare. Eu personal nu descarc, sau incerc pe cat posibil, sub 3.4V/ celula LiPo (la 3.4V suna alarma de baterie descarcata) si cam la 3.3V deja sunt pe sol, adica am aterizat si am incheiat zborul. Asta aduce in discutie alarma de baterie descarcata. Asta e o componenta mica electronica, de vreo 10-20 de lei, care se atasaza firului de balansare al acumulatorului si tiuie si bip-uie ca nebuna cand valoare per celula a acumulatorului scade la valoarea setata de pilot. Zic ca e 10-20 de lei pt ca unii zboara fara nici un fel de mecanism de informare asupra nivelului bateriei si descarca excesiv acumulatorul si apoi se mira ca acestia “mor” sau dne fereste explodeaza.(da exista si riscul asta si e destul de real, desi nu vreau sa sperii pe nimeni).

    SI in ultimul rand va trebui un incarcator pt acumulatorii astia, si nu, ala de la telefon nu e bun, chiar daca incarca tot LiPo.Va trebui unul dedicat pt asa ceva. Dar astea le gasiti destul de usor.

    Cred ca am scris deja mult prea mult si ma opresc aici cu scuzele de rigoare catre EyeInTheSky pt. “intinderea” pe atatea randuri a comment-ului meu.
    Multumim totusi pt imaginile nemaipomenite impartasite cu noi, publicul, bafta incepatorilor si zboruri line!

  2. P.S. prin rani fizice ma refeream la cele suferite de drona si nu, Doamne fereste!, la unele suferite de pilot/spectatori sauai stiu eu ce alte persone. Ideal ar fi ca pilotul sa se asigure ca eventuali spectatori sun singurlele persoane din jurul lui care observa zborul si ca acestia stau in imediata apropiere a pilotului, astfel ca acesta sa poata stii unde sunt acesti spectatori in timp ce el e concentrat la zbor.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *