Cum se inmatriculeaza o drona in Romania?

Primesc din ce in ce mai des, pe Facebook, intrebari legate de “inmatricularea dronelor” si despre legile care guverneaza asupra acestui domeniu. E de bine, semn ca lumea incepe sa constientizeze ca UAV-urile de tip multicopter sau mai oficial – “aeronave motorizate fara pilot la bord cu masa maxima la decolare sub 150kg”, pe care noi le numim generic “drone”, nu sunt doar niste simple jucarii, fapt pentru care trebuie tratate cu seriozitate.

Scriu acest articol pentru toti cei care detin cel putin o drona pe care vor / (TREBUIE) sa o inmatriculeze.

Cum se inmatriculeaza o drona?
In acest moment, dronele care transporta echipamente foto/video, sunt consideate aeronave, si ca orice aeronava, este obligatorie inmatricularea adica trebuie luate in evidenta.

Conform prevederilor legislației naționale în vigoare operatorul unei aeronave fără pilot la bord trebuie să dețină următoarele documente:

- Certificat de identificare
– Permis de zbor național pentru aeronavele cu masa maximă la decolare mai mare de 15 kg (pe majoritatea dintre noi, acest punct nu ne priveste)
– Asigurare, conform legii, pentru daune produse terților (o sa vorbim despre modalitati de asigurare pentru drone intr-un alt articol)
– Autorizări privind operarea

Certificatul de identificare se emite in baza unei cereri – “Cerere de identificare a aeronavelor civilie motorizate fara pilot“. Formularul poate fi descarcat de aici la punctul 21. Formulare UAV-uri: http://www.caa.ro/pages/formulare-aacr

CERERE DE REZERVARE A INSEMNELOR DE INMATRICULARE / IDENTIFICARE
Nu este nimic complicat. Aveti de completat, dupa cum urmeaza:
Tipul aplicatiei (aveti de bifat una din cele 2 variante: identificare initiala sau reinscriere in Registrul Unic de Identificare a Aeronavelor Civile)
Detalii privind aeronava (fabricant, model, destinatia, seria de fabricatie, masa maxima la decolare, culoare si insemne de identificare, daca e sau nu constructie de serie)
Detalii privind operatorul aeronavei (se completeaza doar in cazul in care operatorul aeronavei difera de proprietar) (nume, adresa, adresa de email, telefon). In acest caz mai trebuie atasata o imputernicire semnata/stampilata de proprietar, cum ca responsabilitatea operarii aeronavei apartine pilotului. Aceasta imputernicire trebuie insotita de o copie a certificatului de identificare a firmei (daca este cazul), dovada priprietar (factura) si o copie de pe Cartea de Identificere a pilotului.
Lista de verificare a cererii aveti de bifat (cererea este corect completata, documentele privind identitatea si/sau eligibilitatea titulatului identificarii au fost anexate, fotografia aeronavei, chitanta platii in contul AACR (90 euro+TVA))

Numar de inmatriculare drona

Numar de inmatriculare drona


Toate acestea trebuie trimise catre AACR la adresa de email drone@caa.ro In mod normal, in termen de 5 zile lucratoare dosarul este solutionat si va trebui sa va prezentati personal la sediul Autoritatii Aeronautice Civile din Bucuresti, cu drona la identificare. Acolo se verifica seriile, se ataseaza un mic cip pe drona, de lipesc numerele de inmatriculare pe drona, sa semneaza de primire pentru Certificatul de inregistrare. Toata treaba dureaza 10-15 minute.
Asta e tot!

Oamenii cu care am intrat in contact la Autoritatea Aeronautica Civila sunt intelegatori vis-a-vis de problema dronelor si se pare ca sunt oarecum de partea noastra. Au lasat sa se inteleaga ca dara ar fi dorit cu tot dinadinsul sa restrictioneze zborul dronelor, o faceau, pentru ca aveau suficiente parghii. In schimb, se pare ei inteleg ca acest domeniu are un potential enorm pentru viitor si fac tot ce pot pentru a nu-l inpiedica sa se dezvolte.

Eu m-am hotarat sa imi inmatriculez cel putin una dintre drone – Phantom 3 Pro, undeva prin luna decembrie 2015. Mi-am platit taxa de 90 euro+TVA, dar n-am avut cum sa ajung la Bucuresti, pentru a merge la identificare cu drona. Intre timp, am luat o drona noua, un Inspire Pro, dar a mai aparut si Phantom 4. Astfel am decis sa anulez inregistrarea pentru Phantom 3 si sa imi inmatriculez drona Dji Inspire  Prope taxa pe care o platisem deja. Drona Phantom 3 Pro vreau sa o scot in curand la vanzare pentru a-i face loc unui Phantom 4, dar nu modelul din prezent, ci varianta cu o camera noua (posibil un Phantom 4 Pro care va aparea in aceasta vara).

Taxa de inmatriculare de 90 euro+TVA mi se pare cam mare. Eu as reduce-o la jumatate sau poate chiar mai mult. Dar cel mai aiurea ramane treaba cu prezentarea personala cu drona la sediul AACR din Bucuresti. Acest lucru ar trebui sa se schimbe pe viitor, asftel incat, macar in orasele mari, resedinta de judet, sa se poata face identificarea unei drone. Este posibil ca intr-un viitor apropiat, inregistrarea unei drone sa se faca prin intermediul vanzatorului, dar tehnic, nu imi pot imagina cum se va putea face treaba asta.
Una peste alta, cel putin in acest moment, in Romania inca e bine. Dronele sunt libere sa zboare aproape oriunde. Exista zone restrictionate, precum baze militare, sedii ale ambasadelor, aeroporturi si din cate am vazut eu, toate stadioanele mari din tara sunt pe “no fly zone”, penitenciare, Delta Dunarii si zona de frontiera. Zborul in extravilan trebuie anuntat la MAPN prin telefon. De asemenea, este recomandat a nu se zbura cu drona pe deasupra multimilor mari de oameni, precum concerte sau alte manifestatii – au fost cazuri si in Romania, cand dronele au cazut si au ranit oameni.

In acest moment, in Romania nu exista o lege privind modul de operare al dronelor. Ordinul 8 din 21 ianuarie 2014 a expirat anul acesta pe data de 30 ianuarie. Codul Aerian al Romaniei este de principiu legea sub incidenta careia intra si dronele.

La capitolul 9 din Codul Aerian avem printre altele:

Art. 103
(1) Se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmatoarele fapte:
a) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede un certificat de inmatriculare/identificare si un certificat/autorizatie de navigabilitate ori documente echivalente;

Din pacate, lipsa unei legi clare privind aceasta categorie de aeronave, pune in aceeasi oala orice fel de drona, netinand cont de dimensiunile acesteia. Suna aiurea, dar conform “legislatiei in vigoare”, fie ca ai un DJI D1000, un Inspire, un Phantom sau un Cheerson CX10 (20 grame), toate sunt tratate la fel, deci teoretic ar trebui inmatriculate. E stupid pentru ca exista zeci de modele de drone al caror pret este de 3-4 ori mai mic decat taxa de inmatriculare.

Nu cred ca vreodata, va veni cineva sa va intrebe de sanatate cand va jucati cu o astfel de drona.

Dar daca aveti de gand sa iesiti in public cu dronele măricele – de la Phantom in sus, sfatul meu este sa mergeti sa vi le inregistrati, altfel riscati… Pentru un zbor fara incidente, bunul simt trebuie sa primeze. Regulile amintite mai sus trebuie luate in serios. Nu incercati sa deranjati, sa trageti “cu ochiul” in curtile oamenilor sau pe la geamuri. Nu faceti decat sa puneti intr-o lumina proasta o intreaga comunitate de pasionati de drone. Purtati-va decent si responsabil, fara acte de bravura. Fiti cu ochii in patru pentru ca deja, numarul dronelor e suficient de mare incat sa se produca coloziuni in aer chiar intre drone (am patit de curand si o sa va povestesc intr-un alt articol). Desi nu exista o limita de varsta impusa prin lege pentru operarea dronelor, sfatul meu ar fi sa nu le lasati pe mana copiilor. O asigurare RCA este de asemenea, binevenita – si despre asta voi scrie cat de curand un articol.

Daca aveti intrebari legate de inmatricularea sau operarea dronelor, mi le puteti adresa aici sau pe pagina de Facebook

38 Comments

on “Cum se inmatriculeaza o drona in Romania?
38 Comments on “Cum se inmatriculeaza o drona in Romania?
  1. In my opinion at this price, they don’t really expect anyone to register histoire drone, they only act like they care but they don’t… Which in my opinion is very great as this way I can use my drone anywhere as long as I don’t distrub and fly over anyone or over a sensible place…

    In western Europe laws are too strict for particulars owners, you are only allowed to use it around your home, using it in the city is prohibed… Which is really bad as those drones are perfect to make city spots also (like yours), prohibiting it is also a shame…

    Si I like the way it is now in Romania, unclear law so you don’t have problems as long you don’t distrub anyone…. :)

    (Am putut scris asta in limba romana dar article fi mai greu pentru mine… :))

  2. Eu sunt de-acord cu înmatricularea dar eu merg la Bulgari sa înmatriculez drona,e la moda sa ai ceva înmatriculat pe bulgari :)) sigur taxa e mai ieftină :)) Zobor lin la toată lumea :)

  3. Pingback: DJI Inspire Pro (Black Edition) dual remote - review

  4. 1. Reglementare aeronautică civilă română RACR-47 “Înmatricularea
    aeronavelor civile”, ediţia 3/2007
    b) Prezenta reglementare nu se aplică baloanelor utilizate exclusiv în scopuri
    meteorologice, baloanelor libere nepilotate, fără încărcătură utilă, şi nici vehiculelor
    aeriene fără pilot la bord, cu masa mai mică de 25 kg.
    deci de aici inteleg ca u trebuie inmatriculat nimic sub 25 kg fara pilot la bord

    2. (5) Vehiculul aerian fără pilot la bord (UAV) este un vehicul care îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. e).
    adica
    e) vehicule aeriene fără pilot la bord, cu o masă de operare mai mică de 150 kg.
    si zice mai departe ca se clasifica… si clasificarea noastra e asta:
    categoria A: UAV cu masa maximă la decolare mai mică de 25 kg, având limitările
    următoare:
    • aerodină:
    UAV cu motor electric: putere totală mai mică sau egală cu 15 kW;

    si avem urmatoarea speta care iar ma incurca:

    RACR-AZAC.610 Documente de admisibilitate la zbor
    (1) Pentru UAV de categoria A nu este necesar niciun document de admisibilitate la
    zbor, cu excepţia celor a căror masă maximă la decolare depăşeşte 15 kg şi sunt
    destinate operaţiunilor de lucru aerian

    deci daca peste tot in codul aerian imi spune ca nu am nevoie de nimic sa zbor jucaria… ce fac pana la urma?

  5. Daca am o drona phantom 3 sa spunem, nu am inregistrat-o nicaieri si nici nu am cerut nici un fel de aprobare ca sa o ridic in aer in oras ca sa fotografiez centrul istoric. Cine ma poate verifica si amenda. Si cel mai important cand? Inca nu detin o drona dar vreau sa imi cumpar una pentru fotografie aeriana tip amator. Problema e ca nu prea am timp sa merg cu ea la Bucuresti si stau si in cealalta parte a tarii.

  6. Va salut,

    Urmeaza sa achizitionez drona de la GoPro (Karma) si vroiam sa va intreb niste lucruri privind asigurarea si anume:

    1) unde se poate asigura?
    2) asigurarea este trimestriala?
    3) cam cat ajung costurile pe un an de zile?

    Legat de inmatriculare, traim in Romania si nu ma mai mira nimic.

    PS: Pot sa o inmatriculez in Bulgaria? :)) (glumesc)

    Va multumesc.

  7. Salut,
    O drona Parrot AR.Drone 2.0 credeti ca necesita inregistrare. (o utilizez mai mult pt studiile de la facultate, dar poate o sa o folosesc si cu alta ocazie).

  8. In pula mea, avem o legislatie mai restrictiva decat in Republica Populara Chineza. Tocmai am venit de acolo si tot ce e sub 7 kg pote zbura oricand oriunde cat de departe poti numa sa stai sub 500m si la 3 km de aeroporturi. Ce-ar fi sa adoptam legislatia de la tata Putin din Rusia unde si copii care se joaca cu drone de zeci de grame trebuie sa ceara autorizatie de la Ministerul Transporturilor una de la Ministerul Apararii si de la oligarhul local. Cererile se depun cu 3 luni inainte.

  9. In Republica Populara Chineza tot ce e sub 7 Kg zboara unde vrea pe unde vrea. In SUA completezi un formular online si ti se aloca un numar pe care il scrii cu marker sau lipesti o eticheta pe drona. Nu trebuie sa ne uitam ce legi au retardatii din vest si sa le copiem in special daca sunt restrictive. Tot timpul tara asta de rahat numita Romania trebuie sa aiba cele mai restrictive legi la orice? Arme detectoare de metale, drone, etc. Sau politicienii se tem sa nu se filmeze defrisarile ilegale, constructiile ilegale, palatele lor?

  10. “Subliniem faptul că operatorii/proprietarii aeronavelor civile fără pilot la bord cu masa maximă la decolare mai mica sau egală cu 500 grame nu mai au obligaţie de a deţine un certificat de identificare emis de AACR – a se vedea OMT nr. 1338/25.10.2016, alin. (2), art. 4);”

  11. Salutare! In legatura cu seria de fabricatie care trebuie completata pe cerere. Este o serie care sa identifice clar drona mea (in sensul de un sticker pe ea cu un cod unic), sau face parte din seria de fabricatie PHANTOM.
    Mentionez ca am un Phantom 3 standard si doresc sa il inmatriculez. Vreau sa completez corect cererea. Multumesc!

  12. My drone already is registered in the US and has those markings on it. do i also have to register in romania ? and add those markings ? My car inly has ine licence plate this dosent make any sense if i need to rrgister in every country i go to.

  13. Autoritatea Aeronautica Civila au devenit niste NESIMTITI . Nu le mai pasa de noi .Am trimis cerere sa inmatriculez o drona si m-au amanat de doua luni. La mun momentdat mi-au zis “inchide ca te sunam noi imediat” .
    Am ramas cu un gust de fiere plina cu nervi . In fiecare saptamana ii sun si ma tot amana pe motivul ca “suntem foarte ocupati.”
    doua luni ????
    bataie de joc !!!

  14. Saut. Daca imi inmatriculez o drona, si la un interval de timp o schimb, trebuie sa achit iar taxa pentru a o inmatricula pe cea noua?

  15. Salut,

    S-au schimbat cumva procedurile pt inregistrarea dronei de cand s-a publicat articolului? Unde anume se poate plati acea taxa?

    Suna foarte bine ca dureaza 5 zile de la depunearea cererii pana cand ai drona inregistrata. Dar pentru intravilan nu trebuie anuntat MAPN? auzisem chiar ca e complet ilegal zborul in intravilan..

  16. Salutare,

    Intentionez sa imi cumpar o drona, pana acum cateva zile eram hotarat pentru djp4 pro dar am gasit pe internet ca in apr anul acesta o sa se lanseze djp 5 – in fine, aici este o alta discutie. Am citit tot ce s-a scris mai sus si ma bucur ca exista o asemenea informare pentru cei ce isi doresc o astfel de jucarie.

    Sper sa nu para o intrebare banala dar chiar as vrea sa aflu un raspuns; dupa ce inregistrezi drona la Autoritatea Aeronautica Civila este perfect legal sa ridici drona in orice zona din Bucuresti sau alte orase, sau trebuie autorizatie separata pentru fiecare zona?

    • Ia-ti linistit Phantom 4 Pro. Pana va aparea varianta matura a lui Phantom 5, si eventual “Pro” va mai trece un an. Zborul in intravilan este complet interzis. :(

  17. AUGUSTUS – in primul rand habar nu ai ce inseamna sa nu ai un curs cu certificare internationala, exista proceduri de lansare si de recuperare care vai sunt in china si daca imi sare elicea de la basina mea de drona si sare in gatul unei persoane te doare in… ca o sa ai vide placute noaptea, vb cu putin & go to sleep
    - si doi f bine ca se plateste o taxa mare pt ca copiii romanilor au telefoane si tablete de cand se nasc si ca sa nu se plictiseasca plodu ca mami si tati nu stiu sa il invete matele incurcate sau tara tara vrem ostasi sau… o sa ii dea drona si o sa te filmeze cand o sa faci baie si urca pe telefonul lui tati pe facebook
    Din punctul meu de vedere ar trebui un curs scump inainte sa pilotezi un asemenea robot fara vizibilitate in timp real, fara protectii fizice la elice, fara o experienta in pilotaj ca daca vine o rafala de vant si iti spargi capul ar fi perfect pentru omenire ca de atat te duce capul. Habar nu aveti ce inseamna standarde internationale, protectia muncii si respect fata de semenii vostrii. Va cumparati jucarii fara sa va ganditi ce se poate intampla dupa ce puneti mana pe asa ceva si nu vreti sa platiti o amarata de taxa. Sunt curios de asigurare cat costa si daca ofera asigurare financiara victimei. Daca drona merge pe 2.4Ghz si imi cumpar o antena de 20db pentru linia mea de internet wireless care este tot pe 2.4Ghz sa va vad cum va cad dronele ca mustele ca habar nu aveti cu ce se mananca nici mancarea de acasa! Cititi, documentativa, ducetiva la o linie aeriana, urmati un curs de frecvente radio, fizica, apoi practica inchiriati de la un detinator si va duceti pe camp si pilotati 20-50 de ore minim ca sa te adaptezi unor situatii de rafale de vant, experienta in schimbare directiei vantului, sa incerci sa tii manual drona in vant, sa ii cunosti limitele si abia pe la 200 de ore de pilotaj o sa stii sa te adaptezi unor situatii grele/deosebite. Dar ce sa stiu eu, doar am facut niste cursuri de peste 10000 de euro si cel mai scump robot care am pus mana pe el costa 10 milioane de euro. Aaa sa nu uit MENTENANTA verificari periodice, uns, stranse suruburi, verificati acumulatorii cu aparate speciale, etc… din punctul meu de vedere ar trebui interzise fara sa urmezi niste cursuri adevarate cu practica. Doamne cat de inculti pot fi majoritatea care platesc sa manance de la KFC de 30 de lei si fumeaza de 600 de lei pe luna si nu isi permite sa cumpere o licenta de windows de la 300 de lei in sus ce sa mai zic de o licenta de a pilota. Dezamagitor, dar adevarat!!!

    • In principiu sunt de acord cu o certificare a pilotilor de drone, dar nu la fel de riguroasa cu certificarile pentru aeronave “adevarate”. In plus, vreau sa te corectez in cateva puncte.
      Dronele produse in ultimii ani, si aici ma refer in special la cele produse de DJI, sunt intr-adevar niste roboti, din ce in ce mai inteligenti, care pot face fata singure in diferite situatii.

      Numarul mic de componente in miscare, reduce considerabil posibilitatea unei defectiuni in timpul zborului.
      Interferenta cu un semnal radio nu duce la caderea dronei; aceasta se intoarce singura de unde a plecat.
      Rafalele de vant nu sunt o problema pentru dronele dotate cu GPS. Ele isi mentin singure pozitia. Am testat chiar si pe “cod galben”.
      Dronele DJI produse in ultimii 2 ani au monitorizeaza in timp real comportamentul fiecarei celule a acumulatorului.
      Senzorii de evitare a obstacolelor, sisteme redundante pentru toate componentele electronice care asigura navigabilitatea dronei, alimentarea de la 2 baterii separate, toate acestea fac dronele din ce in ce mai sigure si mai fiabile.

    • Cipul de identificare arata ca un bob de orez alungit. Cred ca doar numarul de inmatriculare al dronei este inregostrat in el si poate fi citit de un scaner RFID

  18. Poate fi identificata in zbor dupa muntatea acelui cip? Poate sa ne spuna cineva care a anuntat M.Ap.N pentru a ridica drona in oras pt. o filmare (ex. filmare un evenimant gen nunta) a primit aprobare?

  19. Its now more than a month since i sent everything AND paid and…nothing ! Zero answer, zero phone call nothing. So much for trying to be 100% legal..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>