Primesc din ce in ce mai des, pe Facebook, intrebari legate de “inmatricularea dronelor” si despre legile care guverneaza asupra acestui domeniu. E de bine, semn ca lumea incepe sa constientizeze ca UAV-urile de tip multicopter sau mai oficial – “aeronave motorizate fara pilot la bord cu masa maxima la decolare sub 150kg”, pe care noi le numim generic “drone”, nu sunt doar niste simple jucarii, fapt pentru care trebuie tratate cu seriozitate.

Scriu acest articol pentru toti cei care detin cel putin o drona pe care vor / (TREBUIE) sa o inmatriculeze.

Cum se inmatriculeaza o drona?
In acest moment, dronele care transporta echipamente foto/video, sunt consideate aeronave, si ca orice aeronava, este obligatorie inmatricularea adica trebuie luate in evidenta.

Conform prevederilor legislației naționale în vigoare operatorul unei aeronave fără pilot la bord trebuie să dețină următoarele documente:

– Certificat de identificare
– Permis de zbor național pentru aeronavele cu masa maximă la decolare mai mare de 15 kg (pe majoritatea dintre noi, acest punct nu ne priveste)
– Asigurare, conform legii, pentru daune produse terților (o sa vorbim despre modalitati de asigurare pentru drone intr-un alt articol)
– Autorizări privind operarea

Certificatul de identificare se emite in baza unei cereri – “Cerere de identificare a aeronavelor civilie motorizate fara pilot“. Formularul poate fi descarcat de aici la punctul 21. Formulare UAV-uri: http://www.caa.ro/pages/formulare-aacr

CERERE DE REZERVARE A INSEMNELOR DE INMATRICULARE / IDENTIFICARE
Nu este nimic complicat. Aveti de completat, dupa cum urmeaza:
Tipul aplicatiei (aveti de bifat una din cele 2 variante: identificare initiala sau reinscriere in Registrul Unic de Identificare a Aeronavelor Civile)
Detalii privind aeronava (fabricant, model, destinatia, seria de fabricatie, masa maxima la decolare, culoare si insemne de identificare, daca e sau nu constructie de serie)
Detalii privind operatorul aeronavei (se completeaza doar in cazul in care operatorul aeronavei difera de proprietar) (nume, adresa, adresa de email, telefon). In acest caz mai trebuie atasata o imputernicire semnata/stampilata de proprietar, cum ca responsabilitatea operarii aeronavei apartine pilotului. Aceasta imputernicire trebuie insotita de o copie a certificatului de identificare a firmei (daca este cazul), dovada priprietar (factura) si o copie de pe Cartea de Identificere a pilotului.
Lista de verificare a cererii aveti de bifat (cererea este corect completata, documentele privind identitatea si/sau eligibilitatea titulatului identificarii au fost anexate, fotografia aeronavei, chitanta platii in contul AACR (90 euro+TVA))

Numar de inmatriculare drona

Numar de inmatriculare drona


Toate acestea trebuie trimise catre AACR la adresa de email drone@caa.ro In mod normal, in termen de 5 zile lucratoare dosarul este solutionat si va trebui sa va prezentati personal la sediul Autoritatii Aeronautice Civile din Bucuresti, cu drona la identificare. Acolo se verifica seriile, se ataseaza un mic cip pe drona, de lipesc numerele de inmatriculare pe drona, sa semneaza de primire pentru Certificatul de inregistrare. Toata treaba dureaza 10-15 minute.
Asta e tot!

Oamenii cu care am intrat in contact la Autoritatea Aeronautica Civila sunt intelegatori vis-a-vis de problema dronelor si se pare ca sunt oarecum de partea noastra. Au lasat sa se inteleaga ca dara ar fi dorit cu tot dinadinsul sa restrictioneze zborul dronelor, o faceau, pentru ca aveau suficiente parghii. In schimb, se pare ei inteleg ca acest domeniu are un potential enorm pentru viitor si fac tot ce pot pentru a nu-l inpiedica sa se dezvolte.

Eu m-am hotarat sa imi inmatriculez cel putin una dintre drone – Phantom 3 Pro, undeva prin luna decembrie 2015. Mi-am platit taxa de 90 euro+TVA, dar n-am avut cum sa ajung la Bucuresti, pentru a merge la identificare cu drona. Intre timp, am luat o drona noua, un Inspire Pro, dar a mai aparut si Phantom 4. Astfel am decis sa anulez inregistrarea pentru Phantom 3 si sa imi inmatriculez drona Dji Inspire  Prope taxa pe care o platisem deja. Drona Phantom 3 Pro vreau sa o scot in curand la vanzare pentru a-i face loc unui Phantom 4, dar nu modelul din prezent, ci varianta cu o camera noua (posibil un Phantom 4 Pro care va aparea in aceasta vara).

Taxa de inmatriculare de 90 euro+TVA mi se pare cam mare. Eu as reduce-o la jumatate sau poate chiar mai mult. Dar cel mai aiurea ramane treaba cu prezentarea personala cu drona la sediul AACR din Bucuresti. Acest lucru ar trebui sa se schimbe pe viitor, asftel incat, macar in orasele mari, resedinta de judet, sa se poata face identificarea unei drone. Este posibil ca intr-un viitor apropiat, inregistrarea unei drone sa se faca prin intermediul vanzatorului, dar tehnic, nu imi pot imagina cum se va putea face treaba asta.
Una peste alta, cel putin in acest moment, in Romania inca e bine. Dronele sunt libere sa zboare aproape oriunde. Exista zone restrictionate, precum baze militare, sedii ale ambasadelor, aeroporturi si din cate am vazut eu, toate stadioanele mari din tara sunt pe “no fly zone”, penitenciare, Delta Dunarii si zona de frontiera. Zborul in extravilan trebuie anuntat la MAPN prin telefon. De asemenea, este recomandat a nu se zbura cu drona pe deasupra multimilor mari de oameni, precum concerte sau alte manifestatii – au fost cazuri si in Romania, cand dronele au cazut si au ranit oameni.

In acest moment, in Romania nu exista o lege privind modul de operare al dronelor. Ordinul 8 din 21 ianuarie 2014 a expirat anul acesta pe data de 30 ianuarie. Codul Aerian al Romaniei este de principiu legea sub incidenta careia intra si dronele.

La capitolul 9 din Codul Aerian avem printre altele:

Art. 103
(1) Se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmatoarele fapte:
a) exploatarea unei aeronave fara ca aceasta sa posede un certificat de inmatriculare/identificare si un certificat/autorizatie de navigabilitate ori documente echivalente;

Din pacate, lipsa unei legi clare privind aceasta categorie de aeronave, pune in aceeasi oala orice fel de drona, netinand cont de dimensiunile acesteia. Suna aiurea, dar conform “legislatiei in vigoare”, fie ca ai un DJI D1000, un Inspire, un Phantom sau un Cheerson CX10 (20 grame), toate sunt tratate la fel, deci teoretic ar trebui inmatriculate. E stupid pentru ca exista zeci de modele de drone al caror pret este de 3-4 ori mai mic decat taxa de inmatriculare.

Nu cred ca vreodata, va veni cineva sa va intrebe de sanatate cand va jucati cu o astfel de drona.

Dar daca aveti de gand sa iesiti in public cu dronele măricele – de la Phantom in sus, sfatul meu este sa mergeti sa vi le inregistrati, altfel riscati… Pentru un zbor fara incidente, bunul simt trebuie sa primeze. Regulile amintite mai sus trebuie luate in serios. Nu incercati sa deranjati, sa trageti “cu ochiul” in curtile oamenilor sau pe la geamuri. Nu faceti decat sa puneti intr-o lumina proasta o intreaga comunitate de pasionati de drone. Purtati-va decent si responsabil, fara acte de bravura. Fiti cu ochii in patru pentru ca deja, numarul dronelor e suficient de mare incat sa se produca coloziuni in aer chiar intre drone (am patit de curand si o sa va povestesc intr-un alt articol). Desi nu exista o limita de varsta impusa prin lege pentru operarea dronelor, sfatul meu ar fi sa nu le lasati pe mana copiilor. O asigurare RCA este de asemenea, binevenita – si despre asta voi scrie cat de curand un articol.

Daca aveti intrebari legate de inmatricularea sau operarea dronelor, mi le puteti adresa aici sau pe pagina de Facebook