In urma cu nici o luna, nu m-as fi gandit ca il vom vedea pe Phantom 4 atat de curand.
Tin minte ca acum vreo 3 saptamani discutam la telefon cu prietenul Ciprian, printre altele, despre ce ar putea sa aduca nou Phantom 4, a carui lansare o preconizam noi, cel mai repede prin luna aprilie la NAB 2016 si cel mai sigur, undeva prin vara acestui an.
Uite ca macar in privinta lansarii ne-am inselat amandoi. Pe langa asta mai sunt si alte aspecte pe care am incercat sa le anticipam fara succes.
„Toate cunostintele noastre pornesc de la simturi” – Immanuel Kant
In urma cu o saptamana, DJI a „aruncat pastila”, anuntand o noua drona pe 1 martie. Din primul promo care incepe cu citatul de mai sus, DJI a lasat sa se inteleaga ca e vorba de o drona „inteligenta”, capabila sa detecteze si sa evite obstacole.
Pentru pasionatii de drone, a fost o saptamana agitata, in care s-au facut multe speculatii in legatura cu ce ar putea aduce noul Phantom 4. Trebuie sa recunosc ca initial, m-am gandit la cu totul alt tip de drona, si nu la Phantom 4. Intre timp au aparut si imagini co noua drona care aratau ca nu mai incape indoiala si este vorba de noul Phantom 4.
Ieri, 1 martie la 19 ora Romaniei, Phantom 4 a fost anuntat oficial!
Dupa ce am vizionat toate clipurile oficiale de prezentare ale noului Phantom, am trecut la lista de specificatii pentru a-mi face o idee cat mai completa despre aceasta noua drona „all in one” and „ready to fly” de la DJI.
La Phantom 4 vad cea mai mare schimbare de design de la Phantom 1 incoace. Carcasa noului Phantom 4 arata bine, este „glossy” si fara vreo aerisie evidenta, mult mai compacta decat la modelele anterioare. Sistemul antivibratie dintre gimbal si drona se afla in interior si nu la exterior ca la modelele precedente, castigand astfel pe partea de aerodinamica. La interior se gaseste o structura de magneziu a carei menire este de a rigidiza intreaga aeronava, de a reduce vibratiile si totodata greutatea dronei. Repozitionarea luminilor sub motoare a fost necesara pentru a lasa spatiul de pe bratele motoarelor pentru sistemul ultrasonic. Motoarele au fost inaltate pe brate fata de modelele precedente pentru a evita intrarea elicelor in campul vizual al camerei atunci cand drona inainteaza cu viteza. 4 camere video de mici dimensiuni se regasesc pe corpul dronei – 2 in partea frontala si 2 sub drona, in spatele gimbalului orientate pe verticala. Acestea impreuna cu reteaua de sonare de pe bratele motoarelor, formeaza un sistem complex de evitare a obstacolelor. Camera pricipala este positionata cu obiectivul exact pe centrul dronei fiind sustinuta din 2 parti, spre deosebire de Phantom 3 unde obiectivul nu era simetric pozitionat fata de drona si fata de motorul axei YAW a gimbalului. Elicele imprumuta sistemul de prindere de motor „Push-and-Release”, de la Inspire 1, ceea ce aduce mai multa siguranta in zbor, permitand acceleratii mai rapide si franari mai puternice.
Acestea ar fi observatiile legate de partea vizuala.
Despre „interior” as avea si mai multe de spus, dar ca sa nu plictisesc, o sa incerc sa ma rezum la chestiile cu adevarat importante.
„Inteligenta artificiala” constituie marea noutate la drona Phantom 4.
2 noi functii folosesc inteligenta artificiala:
– Active Track
– Obstacle Sensing System
Active Track – permite dronei sa urmareasca un subiect in miscare fara ca acesta sa aiba un GPS separat. Subiectul este selectat direct pe ecranul aplicatiei DJI GO, iar drona il va memora si-l va urma la o distanta sigura. Acest lucru ofera 2 avantaje.
1. Videografii vor putea crea un continut video mai dinamic, camera fiind atintita in permanenta pe subiect indiferent de miscarea dronei.
2. Drona isi poate urmari singura stapanul in orice actiune.
Obstacle Sensing System – acesta este compus din sistemul sonar si 4 camere video. Camerele, 2 orientate in fata si doua in jos impreuna cu sistemul ultrasonic, permit dronei „sa vada” obstacolele aflate in fata sa pe o distanta intre 0.7m si 15m. Toate acestea deschid o noua era pentru drone, in care inteligenta artificiala va contrbui tot mai mult la siguranta zborului atat pentru drona in sine, dar mai ales pentru cei din jur. DJI nu este singurul producator care „se joaca” cu AI, dar se pare ca este primul care are un produs comercial. Luna trecuta a prezentam noutatile in materie de drone pentru 2016, printre care o drona YUNEEC dotata cu sistemul „RealSense” dezvoltat de Intel, care face exact acelasi lucru.
Totusi, startul a fost dat de DJI inca de anul trecut pe drona experimentala „Matrice”, iar acum face pasul decisiv catre un produs end user din clasa „low-end”.
In afara de partea de inteligenta artificiala, mai sunt 3 aspecte pozitive pe care as vrea sa le subliniez si unul negativ.
Primul si cel mai important (cred eu), ar fi ca Phantom 4 beneficiaza de un IMU (Inertial Measurement Unit) si compas redundant. Practic 2 seturi de accelerometre si giroscoape si 2 compasuri (busole) lucreaza in paralel, iar valorile date de acestea sunt comparate in permanenta de controlerul de zbor, aducand un spor de precizie dar si mai multa siguranta in exploatare.
Timpul de zbor a crescut la aproximativ 28 de minute conform DJI. Noua baterie 4S – 4 celule – de 5350mAh cu o putere de 81 Wh ar fi responsabila pentru aceasta performanta. Sincer, nu prea cred in cele 28 minute de zbor si uite de ce: Phantom 3 Pro, are tot o baterie 4S dar cu o capacitate de numai 4480mAh cu o putere de 68Wh. Phantom 3 cantareste 1280g si poate sta in aer cam 16 minute. Phantom 4 cantareste 1380g, cu 100 de grame mai mult, iar bateria are o capacitate cu vreo 16% in plus. Deci chiar si in cel mai optimist scenariu, eu nu cred ca Phantom 4 poate avea o autonomie de zbor de 28 minute. Cu indulgenta as miza pe vreo 20 minute.
Raza de actiune a crescut la 3.5 km pentru Europa si 5.5 pentru America
Cea mai mare asteptare a mea a fost lagata de camera. Au fost zvonuri cum ca Phantom 4 ar beneficia de o camera 6K dar se pare ca avem de-a face in continuare cu o camera 4K, ceea ce nu e rau, daca ma intrebati pe mine. Eu personal mi-as fi dorit sa vad un bitrate crescut de la 60Mb/s la 100Mb/s. Phantom 3 Pro are o camera fantastica pentru dimensiunile ei, dar la filmarea in 4k, bitrate-ul de numai 60Mb/s o limiteaza foarte mult. Sunt sigur ca la un an distanta de Phantom 3, acum este lejer-posibil cresterea bitrate-ului la 100Mb/s , dar se pare ca, intentionat este mentinuta la o valoare mica, probabil pentru a proteja viitoarele produse DJI din zona high-end.
Practic avem de-a face cu aceeasi camera de pe Phantom 3 Pro, care beneficiaza de un nou grup optic ce ofera (teoretic) o calitate mai buna a imaginii, prin reducerea aberatiilor cromatice cu 55% si distorsiunile cu 36%. In plus, aceasta poate inregistra Full HD (1080p) la 120fps ceea ce e intr-adevar o noutate.
Faptul ca avem de-a face cu schimbari minore ale camerei, cred ca „acest Phantom 4” este doar primul din modelele din aceasta serie. Probabil peste cateva luni vom asista la lansarea unul „Phatom 4 Professional”, clasandu-l pe cel actual la „Advance”.
In fine…
Privesc cu entuziasm noul Phantom si chiar ma bucur vazand evolutie de la un an la altul. Ca de obicei, DJI a facut o treaba buna. Din punctul meu de vedere, consider ca Phantom 4 a intrat in clasa produselor de lux. Produse de lux, nu in sensul pretului ridicat, ci a atentiei la detalii pe care producatorul o acorda produsului sau. Imi place noul look, asa cum am zis si mai sus, e cea mai mare schimbare de pa Phantom 1 incoace. Noile materiale folosite la fabricarea carcasei dimpreuna cu structura de magneziu din interior (magneziul se gaseste inclusiv in aparatele foto profesionale), imbunatatesc rigiditatea intregului ansamblu.
Datorita sistemului redundant de senzori (accelerometre, giroscoape si senzori magnetici), alaturi de noul sistem de prindere a elicelor, Phantom 4 ar putea deveni cea mai sigura drona comerciala in prezent. N-am inclus aici si partea de AI – inteligenta artificiala, pentru ca, desi imi place cum suna, cred ca va mai dura o vreme pana cand isi va dovedi fiabilitatea.
Sunt convins ca o versiune ulterioara de Phantom 4 va primi o camera pe masura celorlalte caracteristici pozitive pe care le are deja. Eu personal nu-mi doresc filmare 6K, ci un bitrate de macar 100Mb/s si probabil un senzor de aceeasi dimensiune dar „adus la zi”, care ar putea oferi performante si mai bune in lumina slaba.
Raspunsul meu la intrebarea „merita un upgrade de la Phantom 3 Pro la Phantom 4?” este „clar NU!”… pentru aceasta versiune de Phantom 4.
Raspunsul meu la intrebarea „ce drona imi recomanzi? Phantom 3 Pro sau Phantom 4?” este „clar Phantom 4”.
Pretul anuntat pentru Phantom 4 de 1600 euro. Este un pret corect pentru ceea ce ofera noua drona. In Romania pretul neoficial este de 7400 lei, dar asteptam ca zilele urmatoare sa apara preturile finale.
Din ce am discutat cu partenerul GoVideo, Phantom 4 va fi disponibil in Romania la inceputul lunii aprilie, fiind deja disponibil cu precomanda.
Mai multe detalii de natura tehnica gasiti pe pagina producatorului
Phantom 4 poate fi comandat in Romania de pe site-ul partenerului nostru govideo.ro, de la F64.ro sau direct de pe DJI Store
Astept comentariile sau intrebarile voastre aici sau pe Facebook
Ca de obicei de la tine aflu primul. Îmi place articolul are foarte multe detalii. Dar parca totul se mișca foarte repede. Nici nu a apărut bine phantom 3 si iată ca 4 deja e oficial. Acum se leagă de ce la începutul anului pe site-ul DJI au apărut niște prețuri bune pt generația 3. Poate era o lichidare de stoc. Cine știe. Oricum bravo lor.
Pingback: Cat costa o drona? Pret drona DJI PHANTOM? Drona de vanzare?
Salut. Prin anii 2000 o masina cu motor diesel consuma 10l/100km, in zilele noastre au ajuns la un 6l/100km ;). Fac referire aici la durata de zbor.
Da, din pacate evolueaza cam greu treaba asta cu autonomia, fie ca vorbim de autovehicule fie ca vorbim de drone. Cauta articolul meu despre „bateria nucleara cu Thorium pentru drone” :)))))