Zilele trecute a fost anuntat SONY A7 II, o camera foto care poate impinge fotografia aeriana pe timp de noapte catre „next level”. De ce?
Fotografia aeriana pe timp de noapte realizata cu ajutorul dronelor (multicopterelor) este un subiect care ma fascineaza, in primul rand pentru ca este dificil de abordat la ora actuala din punct de vedere tehnic si practic, iar in al doi-lea rand pentru ca rezultate sunt extrem de spectaculoase. Fotografia aeriana nocturna de calitate este conditionata de folosirea unor echipamente dintre cele mai avansate, ce ofera atat precizie in stabilizarea miscarilor aparatului foto – aici ne referim la drona si gimbal, dar si un aparat foto care poate sa ofere imagini de calitate in lumina slaba.
In acest context, stabilizarea imaginii incepe de la mentinerea dronei pe pozitie fixa prin forta bruta si cu ajutorul GPS-ului. Urmatorul element care ajuta la stabilizarea imaginii este gimbalul, al carui rol este sa anuleze pe cat posibil in timp real miscarile de tangaj, ruliu si giratie ale dronei – un gimbal cu motoare brusheless puternice, bine echilibrat ar trebui sa faca fata cu brio aceste cerinte. Un rol foarte important il au si bucsele de cauciuc dintre drona si gimbal, care impiedica transmiterea vibratiilor de frecventa inalta de la drona la camera. Acestea trebuiesc alese atent in functie de greutatea gimbalului si de temperatura de afara, pentru ca indicele de elasticitate se modifica in functie de temperatura. Astfel bucsele de cauciuc devin prea rigide la temperatura scazuta sau foarte elastice la temperatura mare. Ultimul element care ajuta la obtinerea unei fotografii de calitate este stabilizatorul de imagine al obiectivului. Acesta elimina efectul nedorit al unor miscari de raza scurta care au trecut de bucse, gimbal sau rafale de vant care pot destabiliza pe moment drona.
Cam acestea sunt lucrurile de care te poti folosi in acest moment pentru a obtine o fotografie in lumina slaba cu un timp de expunere relativ mare – 1/4s, 1/3s sau cu putin noroc, chiar 1/2s.
SONY A7 II aduce un element nou care ajuta la stabilizarea imaginii. Senzorul de imagine al aparatului este stabilizat la fel ca un gimbal, dar nu doar in 3 axe, ci in 5 axe!
Tehnologia nu este noua, Olympus are deja din 2012 aparate foto cu senzorul stabilizat in 3 sau 5 axe. SONY A7 II este primul mirrorless full-frame dotat cu aceasta tehnologie. Conform specificatiilor date de SONY, aceasta tehnologie ofera stabilitate de pana la 4.5 f-stopuri. In practica, asta s-ar putea traduce intr-un timp mai lung de expunere permitand astfel un ISO mai scazut. Un alt avantaj pe care il aduce aceasta tehnologie consta in faptul ca permite stabilizarea imaginii chiar si pentru obiective care nu sunt prevazute cu sistem de stabilizare a imaginii.
In clipul de mai jos puteti vedea cum functioneaza acest sistem de stabilizare in 5 axe.
Din experienta va pot spune ca majoritatea fotografiilor pe timp de noapte le trag la 1/4s si ISO 1600 folosind un aparat foto Canon EOS M.
Toate fotografiile de mai sus au fost realizate cu o drona Cinestar 6, gimbal brusheless in 3 axe si aparat foto Canon EOS M + obiectiv EF-M 11-22mm IS, avand urmatoarele setari:
Timp de expunere 1/4s
F/5,6
ISO 1600
Puteti vedea mai multe astfel de fotografii pe pagina noastra de Facebook
Daca ar fi sa luam de bune specificatiile oferite de SONY, cred ca timpul de expunere s-ar putea dubla la 1/2s permitand o scadere de ISO la 800, iar asta nu ar fi decat jumatate din potentialul acestui sistem de stabilizare. In teorie si in conditii de vreme optime, imi permit sa imaginez un timp de expunere de o secunda la ISO 400.
Daca intr-adevar s-ar putea obtine fotografii la ISO 400 la timp de expunere de 1 secunda si avand in vedere si dinamica superioara a senzorului fullframe, rezultatul ar fi intr-adevar fantastic.
Nota:
Speculatiile de mai sus au fost facute fara a tine cont ca deja beneficiez de un obiectiv performant cu sistem de stabilizare a imaginii – Canon EF-M 11-22mm IS STM. Ramane de vazut in realitate cat de mare este diferenta intre cele 2 sisteme de stabilizare.
Multi considera ca „pasul inainte” a fost deja facut de SONY prin modelul A7S, dotat cu renumitul senzor de imagine de „numai” 12 megapixeli, dar care suporta un ISO de peste 409600. Sunt de acord ca A7S este un pas inainte, dar nu unul foarte mare. In practica, A7S este mai bun doar cu (aproape) o treapta ISO, adica calitatea imaginii oferita de un A7S la ISO 6400 este comparabila cu imaginea oferita de A7 la ISO 3200.
Puteti compara calitatea imaginii a mai multor aparate foto pe http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/
Diferentele devin vizibile la valori mari ale ISO si mai ales la filmare, dar la valori mici, in modul foto, acestea sunt mai putin evidente. Ori la ISO de peste 12800 ba chiar si la 25600, se pot trage fotografii reusite cu SONY A7S, dar nu pentru pretentiosi.
Daca urmarim ritmul de dezvoltate si de lansare pe piata (cel putin in materie de aparatura foto) al companiei SONY, putem intui ca prin luna februarie-martie 2015, vom asista la aparitia lui SONY A7R II (36 megapixeli), iar prin vara, cel tarziu prin iulie, il vom vedea pe SONY A7S II (12 megapixeli si ISO 409600), ambele modele beneficiind de noul sistem de stabilizare a imaginii.
Strategia de marketing ne pune in fata unui pret de aproximativ 8.200 lei pentru SONY A7 II si in acelasi timp ofera o scadere semnificativa a pretului pentru modelul A7S (10.698 lei / 8.888 lei).
Observati ca diferenta de pret intre cele 2 modele este una foarte mica (acum). Cei care au in vedere achizitionarea unuia dintre cele 2 modele, probabil stiu bine in ce termeni va fi luata decizia finala. Eu am vorbit in acest articol strict din punct de vedere al fotografiei aeriene pe timp de noapte, pentru ca asta ma fascineaza pe mine. Din acest punct de vedere, sunt convins ca pana la aparitia lui SONY A7S II, SONY A7 II va fi cea mai potrivita alegere a momentului. Insa modelul actual SONY A7S ofera cele mai bune rezultate atunci cand vorbim de filmarea in lumina slaba. Acolo partea de stabilizare a senzorului de imagine, nu aduce practic nici o imbunatatire a performantelor. Doar senzorul in sine este cel care face diferenta. Asa ca cine l-a avut in vedere dar nu a indraznit sa se atinga de el din cauza pretului, oferta actuala merita toata atentia.
SONY A7 II va fi disponibil in Romania, la F64 incepand din 10 decembrie.
GH4 este peste acest model la capitolul video (4k vs fullHD si multe altele). Iar GH5 se anunta a veni cu 4k/60 si posibil 8k.